Fra skepsis til skærmtække

Fokus på digital kommunikation via træningsdag med rigtige kunder gav barrierer baghjul og konkrete værktøjer med hjem i bagagen.

Meget tyder på, at fremtidens kunder vil efterspørge højere grad af tilgængelighed gennem mødeformer, der sparer mest mulig tid. Det kræver, at rådgiveren kan skabe det nærvær med kunden, der skaber tryghed og tillid – også når mødet sker ved deling af skærm.

Sund skepsis for at møde kunderne online

Derfor har alle Nykredits rådgivere fra Næstved-afdelingen været igennem en træningsdag i online-møder. Som erfaren landbrugsrådgiver havde Claus Woetmann Pedersen en sund skepsis over for online-møder som et værktøj til at møde kunderne.

Den skepsis er helt forsvundet nu.

 

Jeg mente ikke, at det var noget, der passede godt til mig og slet ikke til mine kunder, men ved at afprøve digitale møder på et par kunder på træningsdagen viste det sig lynhurtigt, at kunderne var glade og syntes, at de fik et godt udbytte.

Claus Woetmann Pedersen
Claus Woetmann Pedersen - Landbrugsrådgiver, Nykredit

Se også FUs åbne kurser i Digital Kommunikation, som kan søges gratis via Finanskompetencepuljen

 


Kursus i digital kommunikation giver tryghed

Kurset Digital kommunikation har netop fokus på hands-on øvelser og kommunikation i praksis. Deltagerne får styr på de digitale tendenser, men bliver også mere bevidste om, hvordan forskellige persontyper har forskellige præferencer til online-mødet.

Kunderne synes, at det er nemt, og de sparer tid. Min bekymring om at jeg kunne miste kunder ved at bruge skærmmøder, er derfor gjort helt til skamme. Kunderne kan nu komme nemt i kontakt med mig når som helst. Det er overraskende, hvor effektivt det er.

Claus Woetmann Pedersen
Claus Woetmann Pedersen - Landbrugsrådgiver, Nykredit

Det er dog ikke kun kunderne, der får noget ud af det digitale møde. Claus Woetmann Pedersen har erfaret, at han bliver mere struktureret gennem skærmmøderne:

- Det, der også overraskede mig, var hvor godt, jeg skal være forberedt. Min præsentation og det budskab, jeg vil have igennem, skal være klar inden mødet. Det afsløres nemt i samtalen, hvis man ikke har forberedt sig godt nok.

Michael Kristiansen, Centerleder, Nykredit Næstved

Tillid er vigtigt

Michael Kristiansen, der er centerdirektør i Nykredit Næstved, er også begejstret for online-møder, men holder fast i, at det er kunden selv, der skal vælge, hvilken mødeform han eller hun ønsker.

- Det er et spørgsmål om at møde kunderne der, hvor de gerne vil, når de vil. Mange kunder bor jo ikke lige om hjørnet eller kan lige kigge ind midt på dagen, så det skaber tid og fleksibilitet hos kunden. Det samme gælder for rådgiveren.

Barrierer for at komme godt i gang

Han oplever, at der er to barrierer for at komme rigtigt i gang med online-mødet:

  1. Frygten for at teknikken ikke lige spiller
  2. At kunden ikke oplever det nærværende nok.

Claus Woetmann Pedersen tror dog ikke, man skal være nervøs.

- Det, at jeg deler skærm gør, at det bliver et meget kontant og effektivt møde, uden at det går ud over nærværet med kunden. Det er faktisk mere ægte og seriøst over for kunden at vise noget på skærmen i stedet for bare en snak i telefonen.

- Det er lettere for kunden at træffe en beslutning på stedet, når de kan se konsekvenserne af deres valg direkte på skærmen. Jeg vil faktisk sige, at det øger tilliden og troværdigheden. Kunden er tryg ved det, de ser, og sidder derhjemme i trygge omgivelser, fortæller han.


Øvelse gør mester

Både Claus Woetmann Pedersen og Michael Kristiansen er enige om, at træningsdagen med FU har været afgørende for, at online-mødet nu virker som en naturlig del af rådgivernes muligheder.

- Der er ingen tvivl om, at træningsdagen med nogen udefra har givet os noget, vi aldrig selv kunne have klaret som ledere. Der har været en god tryghedsskabende fortælling, og den ville ikke have været lige så ægte, hvis den kom fra mig, fortæller centerleder Michael Kristiansen.

- Efter træningsdagen var der ingen, der sagde, at det er svært. Det har været meget afgørende, at vi har trænet på de rigtige kunder. Når vi nu skal ud og få det til at virke, så har vi jo allerede fået accept fra kunderne. Det gør en kæmpe forskel i forhold til at have siddet og kørt det på skærmen som et rollespil. Nu handler det om, at vi skal finpudse fortællingen over for kunden, fortsætter han.


Konkrete værktøjer med hjem fra kursus

Claus Woetmann Pedersen har fået konkrete værktøjer med sig fra kursusdagen.

- Jeg har træningshæftet fra FU liggende i min skuffe, og hver eneste morgen ligger det som en husker om, at jeg skal tilbyde kunderne skærmmøder. Skærmmøderne er et supplement til den øvrige dialog, jeg har med kunderne, fortæller han.

Hans konklusion er også klar: Det er bare at kaste sig ud i det.

 

Mit gode råd til andre er at kaste hæmningerne og fordommene overbord. Kom i gang med at hjælpe kunderne endnu bedre. Jeg har kun været glad for det og ærgrer mig egentlig over, at vi ikke har taget hul på det noget før.

Claus Woetmann Pedersen
Claus Woetmann Pedersen - Landbrugsrådgiver, Nykredit
Malene Buus Møller
Projektleder
+45 8993 3382
+45 6029 5661
Kontakt Malene, hvis du vil vide mere om kurset Digital Kommunikation