Facilitering er guld værd på kundemøder

Facilitatoren ser og handler på det, der sker i et rum fuld af mennesker og får processerne til at glide, fordi alle bliver involveret, og alle perspektiver bliver hørt.
Der er værdi i facilitatorværktøjskassen: ”Jeg tror, at jeg takket være min tilgang har fået nogle kunder for livet,” siger erhvervsrådgiver Jesper Mollerup Larsen fra Spar Nord.

Der er begejstrede tilbagemeldinger fra de nyudklækkede facilitatorer, der har været med på første hold af facilitatoruddannelsen på Finanssektorens Uddannelsescenter. Især fordi facilitering er en værdifuld metode til at skabe alt fra gode interne processer til værdiskabende kundemøder.

Et super værktøj for rådgivere og andet godtfolk

Facilitering handler kort fortalt om at inddrage og engagere andre mennesker og på den måde styre en proces sikkert i mål. Det kræver en værktøjskasse, og netop metoderne er det, Jesper Mollerup Larsen, der er erhvervsrådgiver i Spar Nord, er mest begejstret for ved uddannelsen:

”Jeg har haft en helt igennem fantastisk rejse ind i faciliteringens verden. Jeg fik gode værktøjer med hjem allerede efter dag ét, og de værktøjer bruger jeg stadig med stor succes. Hele filosofien bag facilitering er et super værktøj for rådgivere og andet godtfolk, og anvendelsesmulighederne er nærmest uendelige.”

Nysgerrig på, hvilke resultater DU kan skabe med facilitering? Kom med!

”Jeg har haft en helt igennem fantastisk rejse ind i faciliteringens verden"

Han har bl.a. brugt det han har lært til at facilitere en strategiproces og et månedligt erfa-møde i afdelingen. Men det er ikke kun internt, han bruger metoderne. Faktisk har Jesper Mollerup Larsen haft stor succes med at tænke facilitering ind, når han holder møder med kunderne.

”Jeg bruger facilitering i mine kundesparringer, og især her har jeg oplevet, at det har gjort en forskel. Jeg tror, at jeg takket være min tilgang, har fået nogle kunder for livet. Specielt procesdesign, spørgeteknikker og rammesætning på møder har været guld værd for mig,” siger han.

Derfor gør facilitering gør en forskel 

God facilitering sætter en ramme om samtaler og samarbejder. Den ramme er designet til at skabe en energi og en nysgerrighed, og derfor er facilitering et værktøj, alle kan bruge. Uanset om de skal drive interne processer eller ønsker at holde gode kundemøder og -arrangementer”, siger Lars Munch Svendsen, der er afdelingschef på FU og underviser på facilitatoruddannelsen.  

 

 

Facilitatoren ser og handler på det, der sker i et rum fuld af mennesker og får processerne til at glide, fordi alle bliver involveret, og alle perspektiver bliver hørt.  

Det koster både tid og energi, hvis en proces er præget af misforståelser og konflikt,” siger Lars Munch Svendsen og fortsætter:  

En god facilitator skaber motivation og handlekraft. Det er effektivt og skaber resultater – og det minimerer både spildtid og sure miner.” 

Lyt til podcast om facilitering her

Læs meget mere om den nye facilitator-uddannelse og hvorfor finanssektoren har brug for flere med kompetencer indenfor facilitering. Se artiklen her 

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse

Investering: 1. marts 2024

Ny uddannelse: Simple investeringsprodukter