FU følger myndighedernes anbefalinger og anvisninger. Læs mere i vores FAQ

Hybrid er det nye sort

Fra fysisk til online til hybrid. Fra standardløsninger til nødløsninger til fremtidens løsninger. Hybridundervisning er en integreret del af fremtiden på FU – og fremtiden er nu.

Den digitale udvikling har ”i høj grad” skubbet til den digitale transformation af Finanssektorens Uddannelsescenter, siger adm. direktør, Søren Laursen.
Fysisk undervisning er ikke fortid. Men onlineundervisning er kommet for at blive, og ifølge Søren Laursen er hybridundervisning det nye sort.

”Hybridundervisning giver deltagerne mulighed for at vælge, om de vil deltage fysisk eller online på et forløb. Uanset hvad de vælger, er de på samme hold og i samme ”rum” – og de får stort set det samme ud af at være med,” siger han og fortsætter:

”Jeg tror på, at nogle deltagere fremover – også selvom der er styr på corona – vil vælge at være med online på hele eller dele af et forløb. Fordi de kan. Fordi vi er blevet bedre. Fordi de er blevet bedre. Og fordi det kan være praktisk.”

Succes afhænger af teknik og mindset

Den rigtige teknologi er helt centralt for, at alle deltagere på de hybride forløb får en god oplevelse.

Med det rigtige tekniske set-up og det rigtige mindset hos både de deltagere, der er med online og de, der er med fysisk, kan vi nå 100%.

På FU er der blevet indrettet lokaler specielt til formålet, og der er blevet indkøbt ”hybrid-to-go”-udstyr, så hybrid også er en mulighed, når underviserne er ude at undervise hos kunderne.

En af de undervisere, der allerede har gennemført flere hybride forløb, er Martin Møller, chefkonsulent i Uddannelsesafdelingen.

”Jeg er positivt overrasket over, hvor meget inddragelse, man kan skabe. Med det rigtige tekniske set-up og det rigtige mindset hos både de deltagere, der er med online og de, der er med fysisk, kan vi nå 100%. Vi har fået bragende evalueringer på de forløb, hvor det hele spiller,” siger han.

Det er ikke altid, det hele spiller. Og nej, det er ikke det samme som at mødes fysisk.

Men Martin Møller skyder på, at når forudsætningerne er på plads, kan alle hybride forløb nå 80-90% af den effekt, der er ved den rene fysiske undervisning.

Kvalificeret, erfaringsbaseret og blended

Blended læring har i årevis været den grundlæggende tilgang til læring på FU. Kort fortalt betyder blended learning, at man mixer undervisningsformer – fysisk, online og e-learning – ud fra, hvad der skaber den bedste læring. Den tilgang holder stadig. Men:

”Vi har fået nogle hands-on erfaringer med digital undervisning, som virkelig har fået vores øjne op for, hvilket stort, uudnyttet potentiale, det digitale rummer,” siger Søren Laursen.

Forårets erfaringer med onlineundervisning blev høstet af nød. Når kernen i ens forretning er fysisk undervisning, er man ret hurtigt nødt til at omstille sig, når man ikke må mødes fysisk.

Praktik, teknik og didaktik skulle gå op i en højere enhed. Nogle steder fungerede det rigtig godt, og andre steder krævede det en større indsats. Men alle – både undervisere og deltagere – blev med erfaringen bedre og fandt ud af, hvilke løsninger der fungerede hvor.

”Vores erfaringer fra foråret er fundamentet for vores ambitioner for fremtiden. Vi skal være lige så gode online, som vi er fysisk. Og vi skal give vores deltagere mulighed for at vælge lige præcis den løsning, der passer dem bedst,” siger Søren Laursen.



Se alle nyheder

o O o

Seneste nyheder fra FU