Karens 5 tips til det gode kundemøde

Selvom Karen Haahr Anneberg har holdt mange kundemøder, er hun på Formuerådgiveruddannelsen blevet mere bevidst om, at kundemøder aldrig må blive rutine.
Som deltager på FUs uddannelser lærer du ikke kun det faglige stof. Du lærer også, hvordan du bedst formidler det på et kundemøde. Her kan du læse Karen Haahr Annebergs top 5 over, hvad hun har lært om kundemøder på FUs Formuerådgiveruddannelse

5 tips om det gode kundemøde fra en deltager til en anden

1. Når du nu er på kursus, så udnyt chancen for at øve dig og bliv ved med at øve dig, når du kommer hjem.

2. Luk døren og vær til stede i nuet, når du holder et kundemøde, også selv om du har travlt.

3. Stil hv-spørgsmål i stedet for lukkede spørgsmål, så du får kunden til at snakke.

4. Giv noget af dig selv og vær menneskelig og personlig i dit kundemøde.

5. Hav styr på det faglige, så du er helt tryg og kan fokusere på alt det andet ved at holde et godt møde.

”Vi skulle melde os frivilligt som rådgiver til de første kundemøder. Det har jeg aldrig gjort før. Men jeg tænkte, at det var bare med at hoppe ud i det, det er jo derfor, jeg er her.”

Sådan tænker Karen Haahr Anneberg, da hun første gang bliver præsenteret for at skulle spille rollespil om kundemøder på Formuerådgiveruddannelsen. Som en del af undervisningen skal deltagerne nemlig skiftes til at være henholdsvis rådgiver, kunde og observatør. På den måde får deltagerne kundemøder i praksis helt ind under huden.

 

Rollespil et god træning i kundemøder

Mange deltagere bryder sig ikke om at spille rollespil, når de møder det første gang. Og det gjorde Karen heller ikke til at begynde med. I dag er hun glad for, at hun alligevel sprang ud i det. Det handler nemlig ikke om at være perfekt i rollespillet, men om at bruge det til at blive endnu bedre, til når de kommer hjem og skal holde møder med de rigtige kunder. Hun fortæller: 


”Det har været en god oplevelse for mig og givet mig en tro på, at jeg kan mere, end jeg kunne før uddannelsen. Vi arbejder i faste grupper og mødes for at forberede os imellem modulerne, så man føler sig tryg i gruppen. Laver vi fejl i rollespillene, kan alle deltagerne lære af det. Vi lærer også at give god feedback på kurset, så feedbacken er altid konstruktiv.”

 

Uddannelsen rykkede både personligt og fagligt

Karen Haahr Anneberg har arbejdet som rådgiver siden 1990, så hun greb chancen, da hun fik mulighed for at løfte sine kompetencer med Formuerådgiveruddannelsen. Nu skal hun snart til eksamen, som er delt op i 2 step, hvor den ene handler om at lave den gode behovsafdækning og den anden del om præsentation af løsningsforslaget.

Hun mærker nu en stor forandring fagligt i forhold til formuerådgivning og personligt i forhold til kundemøder.


”Jeg tænker anderledes nu – jeg sørger for at få kunden til at snakke, jeg stiller hv-spørgsmål i stedet for at stille ja/nej-spørgsmål og jeg kommer hele vejen omkring. Vi er så fyldt med alt det faglige, men vi skal ikke kun være faglige overfor kunden. Vi skal være menneskelige og fange deres drømme. Det kræver, at man vil kunden, at man har tid til kunden og kan være til stede.”

Hun føler sig tryg og godt klædt på til at rådgive kunderne generelt, og allerede i løbet af uddannelsen er hun begyndt at holde flere kundemøder indenfor formuerådgivning, som gradvist kommer til at fylde mere og mere i hendes portefølje.

”Jeg kunne ikke have gjort det uden den her uddannelse,” understreger hun. ”Og det kræver masser af øvelse at holde gode kundemøder. Det er ikke noget, man bare gør. Jeg har holdt mange kundemøder tidligere, men kurset har gjort mig mere bevidst om, at kundemøderne ikke må blive rutine. Jo mere, vi sætter os i kundens sted, jo bedre vi får spurgt ind til kunden og lytter til det, kunden siger, jo mere får vi kunderne til at fortælle – og jo bedre løsninger kan vi lave for kunden.”


Uddannelsen har inspireret Karen så meget, at hun har samlet 5 tips om det gode kundemøde. Og dem giver hun gerne videre...

Karens 5 tips til det gode kundemøde

1. Når du nu er på kursus, så udnyt chancen for at øve dig og bliv ved med at øve dig, når du kommer hjem.

2. Luk døren og vær til stede i nuet, når du holder et kundemøde, også selv om du har travlt.

3. Stil hv-spørgsmål i stedet for lukkede spørgsmål, så du får kunden til at snakke.

4. Giv noget af dig selv og vær menneskelig og personlig i dit kundemøde.

5. Hav styr på det faglige, så du er helt tryg og kan fokusere på alt det andet ved at holde et godt møde.

 

FAKTA om det gode kundemøde

På FUs uddannelser underviser vi både i fagligt stof og træner deltagerne i, hvordan de formidler det (nye) faglige stof på til kunderne. Således er det gode kundemøde et begreb, som de fleste møder på vores uddannelser, og en af de ting som typisk adskiller os fra andre lignende uddannelser.

Udover at det giver deltagerne en stærk træning i at holde kundemøder på, så de kan omsætte deres viden i praksis, giver kombinationen af de 3 roller, de møder i rollespillet, dem et rigtig godt indblik i det gode kundemøde, og især hvordan det opleves af kunderne.

 

Links til udvalgte relevante uddannelser (kundemøder)

Læs mere om Formuerådgiveruddannelsen (Eksamineret Finansrådgiver - Formuerådgiver)

Har du brug for at rådgive andre og give sparring om det gode kundemøde, så læs mere om Salgslederuddannelsen

 

Object reference not set to an instance of an object.

Claus Godt Hansen
Salgs- og markedschef
+45 8993 3374
+45 2527 0583
Kontakt Claus, hvis du vil høre mere om Formuerådgiveruddannelsen