Tjek dig selv: Hvordan er retorikken hos jer?

Hvad er vigtigst hos jer: Lovgivning eller strategi? Udgangspunktet hænger sammen med det senere ordvalg af 'test' eller 'målinger'

Lovgivning

"Du skal tage denne – gul/grøn, boligkredit eller IDD-test, for at vi kan leve op til de offentlige krav, og det er der ikke så meget, vi kan gøre ved."

Det skaber ikke nødvendigvis mening for medarbejderne, men vi kan sætte flueben ved opgaven.

Strategi

"Vores pengeinstitut har et mål om at levere den bedste rådgivning, og for at du kan gøre det, vil vi gerne understøtte din faglighed. Derfor skal du igennem en kompetencevurdering, så vi kan opkvalificere dig, der hvor du måtte have brug for det".

Ord som gul/grøn, boligkreditdirektivet, IDD etc. bliver slet ikke nævnt, men er indbygget i kompetenceafklaringen, så vi sikrer, at de regulative krav blive opfyldt.

 

Kommunikationen til medarbejderne er altid meget vigtig

Udgangspunktet lovgivning eller strategi hænger meget naturligt sammen med den måde, I omtaler det for jeres medarbejdere.

Stressniveauet stiger, og alarmklokkerne begynder at ringe hos nogle medarbejdere, hvis kommunikationen halter. 

FU hjælper jer gerne med input og gode råd til den gode kommunikation – både i forhold til timing og indhold uanset, om I tager udgangspunkt i lovgivning eller strategi.

 

Test vs. målinger

Vi anbefaler jer at kalde tingene det, de er...

Test

Tager I afsæt i lovgivningen, og det handler om at bestå noget hurtigst muligt for at kunne dokumentere det, så er der tale om en test.

Medarbejderne svarer aldrig (og skal aldrig svare) Ved ikke, når det handler om at bestå.

 

Målinger

Tager I omvendt afsæt i jeres strategi, så det handler om at styrke kompetencerne bedst muligt, så anbefaler vi jer at afdække kompetencerne ved hjælp af en måling. Ikke en test. Og vi anbefaler jer at kalde det en måling i stedet for at kalde det en test.

I en måling skal medarbejderne føle sig trygge nok til at svare Ved ikke fremfor at gætte, hvis de er i tvivl om det rigtige svar.

 

Claus Godt Hansen
Kunde- og markedschef
+45 8993 3374
+45 2527 0583
Kontakt Claus hvis du ønsker sparring på jeres udgangspunkt
Susanne Døssing
Key Account Manager
+45 8993 3351
+45 2968 3551
Kontakt Susanne hvis du ønsker sparring på jeres udgangspunkt