To moduler blev til en hel uddannelse

Uvildig økonomisk rådgiver, Ulrik Schreiner, bliver interviewet om sin oplevelse af Formuerådgiver-uddannelsen på FU.
Erfaren formuerådgiver bestilte kun 2 moduler på et uddannelsesforløb fra FU. Men han blev så begejstret, at han endte med at købe hele forløbet

”Hold nu fast – det rykker… jeg lærer virkelig noget!”

Dét stod lysende klart for Ulrik Schreiner, da han var godt i gang med andet modul på Formuerådgiveruddannelsen* på FU (Finanssektorens Uddannelsescenter). Han fik så mange indspark til nye måder at gøre tingene på, at han blev hængende og tog hele uddannelsen i stedet for at nøjes med de 2 første moduler som planlagt.

”I dag rådgiver jeg på en anderledes og måske mere spændende måde – ikke kun fagligt, men også menneskeligt,” fortæller Ulrik Schreiner.

For 1,5 år siden tog han springet fra bankens trygge rammer til at blive selvstændig som uvildig økonomisk rådgiver for private og mindre erhvervsdrivende. I den forbindelse ønskede han at få genopfrisket sin viden inden for Pension Erhverv, som var modul 2 på Formuerådgiveruddannelsen. Dette modul var en forlængelse af første modul, så han tilmeldte sig de to første moduler efter en grundig og personlig sparring med Claus Godt Hansen fra FU.

Du kan læse mere om formuerådgiveruddannelsen og de enkelte moduler her

Kundens værdier i centrum

I banken skulle han primært tænke på at overholde bankens retningslinjer, når han rådgav kunderne. Når han tager ud som uvildig rådgiver, rådgiver han udelukkende ud fra kundens perspektiv. Og det var netop kundens perspektiv, som var i fokus på Formuerådgiveruddannelsen.

”Jeg har helt sikkert ikke fortrudt, at jeg tog hele uddannelsen fremfor kun et par moduler – for det har givet mig et nyt perspektiv,” siger Ulrik Schreiner, uvildig økonomisk kunderådgiver om sin oplevelse af formuerådgiveruddannelsen.

”Så nu spørger jeg ikke længere som det første, hvad deres hus er værd, men derimod hvorfor de har valgt lige præcis dét hus, og hvad der betyder noget for dem. Er det beliggenheden, rummeligheden eller indkøbsmulighederne, der er vigtige?"

"I banken er man ofte mere fokuseret på at få svar på alle faktuelle spørgsmål med det samme – og så glemmer man helt, at de valg kunden har taget, bygger på deres værdier – og dem kender man meget lidt til,” forklarer Ulrik Schreiner, når han sammenholder sit ”før og efter”.

Han oplever allerede nu, hvordan uddannelsens viden og træning har givet ham en ekstra dimension og merværdi til gode kundemøder, som han oftest holder hjemme hos kunden.

Uddannelsen har givet ham hands on på et perspektiv, som han varmt kan anbefale rådgivere i pengeinstitutter at få generelt.

Superrealistiske kundemøder som case-øvelser

”Det perspektiv kommer bare ikke af sig selv. Jeg har ofte hørt andre deltagere efter endt kursus i andet regi sige, at de først kan lære selve kundemødet ordentligt i dagligdagen, hvor de får det øvet i praksis. Men dét gør de altså ikke. Man kommer hjem og sætter mappen på hylden, og så glemmer man, hvad det nye egentlig var. Sådan har jeg ofte oplevet det før – men det var bestemt ikke situationen her. For her fik jeg omsat teorien til konkret og brugbar praksis – også den teori jeg ellers var meget fortrolig med i forvejen,” fortæller han.

Efter hans overbevisning er det uddannelsens dybt gennemarbejdede cases, som har denne effekt. Her prøver deltagerne kræfter med deres nye viden, og han noterede en mærkbar forskel fra de case-øvelser, han tidligere har prøvet på tilsvarende uddannelser i andet regi. Det er desuden også disse cases, som de primært eksamineres i til eksamen.

”På FU var det ikke bare overfladiske rollespil, hvor statisterne selv bestemte, hvordan de skulle reagere i situationen. Her var der simpelthen lavet et grundigt udviklet storyboard, hvor man som den udøvende kunderådgiver kun fik de svar, man havde brug for, hvis man fik spurgt ind på den rigtige måde,” forklarer den tidligere kursusdeltager begejstret.

 

Formuerådgivning også relevant for almindelige kunderådgivere

Uddannelsen er ifølge Ulrik Schreiner relevant for mange andre end kun formuerådgivere.
I mange pengeinstitutter har man som almindelig kunderådgiver som regel en mere kompetent kollega med inde til møder, når det handler om specifikke fagområder – især pension.

Og det hænder også med de kunder, som er lidt for store til almindelig kunderådgivning, men som i nogle tilfælde er for små som private banking-kunder.

”Der er nemlig et stort gab mellem de to kundegrupper. Med sådan en uddannelse vil mange kunderådgivere blive i stand til selv at forestå mange af de kundemøder, hvor de før havde brug for assistance. Så selvom uddannelsen måske er direkte møntet på kommende formuerådgivere, vil jeg mene, at man får stor gavn af uddannelsen, selvom man fortsætter som almindelig kunderådgiver af navn,” afslutter Ulrik Schreiner.

* Læs mere om Formuerådgiveruddannelsen, som er det mundrette navn for Eksamineret Finansrådgiver Formuerådgivning (EFF)
Sidstnævnte er den formelle betegnelse for uddannelsen.


Tidligere artikel om uddannelsen Eksamineret Finansrådgiver - Formuerådgivning:

Uddannelse i formuerådgivning betaler sig

 

Læs også anden artikel om Ulrik, hvor han fortæller om, hvordan han fik et skræddersyet forløb, som var 100% tilpasset hans behov, efter individuel sparring:

Personlig sparring gave 100% skræddersyet uddannelse 

 

 

Tine Hansen
Tine Hansen
Projektkoordinator og Konsulent for VidenBarometer®
8993 3324
Vil du vide, hvornår næste hold starter m.m. hjælper Tine dig videre

Skrevet af Berit Jørgensen

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse