FU lancerede en ny version af hvidvaskuddannelsen den 1. juni 2022. Den nye løsning giver målrettet og relevant læring til medarbejdere i alle typer af jobfunktioner. Fremover kan I træne og dokumentere læring indenfor bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering med ren e-learning – ingen test.
Hvidvaskuddannelsens grundmodul
Løsningen består af et grundmodul med grundlæggende viden om bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Til grundmodulet er der også cases, der er tilpasset den specifikke jobfunktion. På den måde bliver læringen praksisnær og relevant for den enkelte medarbejder i deres hverdag.
Løbende træning øger fokus på hvidvask- og terrorbekæmpelse
Udover grundmodulet kommer der løbende nye målrettede cases. Frekvens og omfang afhænger både af pengeinstituttets egne prioriteter og medarbejderens risiko for at møde hvidvask og terrorfinansiering i sin hverdag. Til nogle jobfunktioner er der nye cases hvert kvartal – til andre jobfunktioner en gang om året.
Fokus på læring fremfor test
Løsningen består fremover udelukkende af e-learning, hvor tidligere løsninger bestod af både e-learning og test. Fokus er at forankre læringen i praksis fremfor blot at få et flueben.
Indholdet er krydret med små spil og quizzer til at tjekke viden, og medarbejderne får desuden adgang til et opslagsværk med al tilgængelig læring, som de til enhver tid kan søge i, når behovet opstår.
Det skal I gøre i pengeinstituttet
Det er forskelligt, hvordan I vælger at gribe uddannelse i forbindelse med hvidvask og terrorfinansiering an i de forskellige pengeinstitutter for at leve op til hvidvaskloven. Det rummer løsningen selvfølgelig også.
I skal som pengeinstitut fortsat supplere med læring om egne forretningsgange, hvor det er relevant.
Større effekt kræver målrettet indsats
Den nye hvidvaskuddannelse er udarbejdet i tæt samarbejde med repræsentanter fra sektoren
Praksisnære cases til den enkelte jobfunktion sikrer mere mening og relevans for medarbejderen.
Den meget målrettede læring og indsats betyder, at I løbende skal tage stilling til, om nye cases – som anbefalet af FU – skal sendes ud til relevante jobfunktioner i eget hus. Denne lidt større indsats centralt resulterer til gengæld i større mening og relevans – og dermed effekt – hos den enkelte.
Samlet set kommer kundevendte medarbejdere til at bruge cirka den samme tid på at træne og dokumentere kompetencer på området, men nu bliver det en drypvis og meget mere overkommelig læring fremfor en stor blok hvert andet eller tredje år. Både læringsteori og vores erfaring viser, at løbende læring i mindre, praksisnære bidder giver en langt større effekt end en omfattende, isoleret indsats.