Fra job-gear til ferie-gear

Du har tusind ting, du skal nå inden ferien. Du ved, du ikke når det – for det gør du aldrig. Fat mod. Du kan komme i feriegear, hvis du prioriterer lidt tid til forberedelse. Start her.

Kan du nemt slippe opgaverne og gå på sommerferie for at vende velfornøjet tilbage til arbejdet efter ferien? Så er denne artikel IKKE skrevet til dig. Bare stop læsningen her, find anbefalingerne til ferielæsning og hav en fantastisk sommerferie.

Er du derimod typen, der mangler at svare på (mange) mails, lige skal have fat i nogle kolleger, lige få afsluttet de lovede opgaver, lige skal have ringet tilbage til, orientere og så videre og så videre, når klokken er fem minutter i sommerferie?

Hvis du er leder kan det være, at du skal have en særlig opmærksomhed på, om dine medarbejdere har gode ferievaner.

Tag dig tid til et par spørgsmål

Overvej for eksempel følgende spørgsmål inden din sommerferie starter

  • Hvordan kan du begynde at geare ned til ferie, inden første feriedag starter? Kan du planlægge – evt. sammen med de væsentligste samarbejdspartnere - hvordan I hjælper hinanden godt på ferie med et glidende gearskifte?
  • Hvad kan du gøre for mentalt at slippe uafsluttede opgaver og bøvl, når du går på ferie?
  • Hvordan holder din pc og telefon ferie? Hvilke aftaler om tilgængelighed skal du have lavet, og hvad skal der stå i din Outofoffice signatur? Måske skal du ændre koden til arbejdsmailen, så der ikke kommer mails på telefonen. Skal din telefonbesked ændres?
  • Hvilke aftaler og hvilken forventningsafstemning skal du have på plads med din familie? Får du brug for et par dage til helt at koble af, inden du kan være en nærværende feriepartner? Skal I vente et par dage med at rejse på ferie, så du ikke risikerer at tage uafsluttet arbejde med på ferie?
  • Hvordan planlægger du at returnere efter ferien? Er det nok at blokere første dag til at komme i gang? Eller kan du på anden vis lave et glidende gearskifte tilbage på arbejde?

Hvis du er leder kan det være, at du skal have en særlig opmærksomhed på, om dine medarbejdere har gode ferievaner. Eller er der nogle, som kan have brug for en hjælpende hånd? Din egen og dine medarbejderes mulighed for reelt at afholde ferie er et vigtigt anliggende som leder.

I ferien

At gå ned i gear kan give rastløshed i kroppen.

Den er måske vant til at køre i et højt gear, og nu skal den pludselig slappe af. Mærk rastløsheden i kroppen, acceptér den, lad den få plads uden at gøre andet end at være opmærksom på den. Træk vejret dybt, og du vil opleve at rastløsheden forandrer sig.

Måske får du lyst til at gøre noget af det, som du ellers ikke får gjort så meget: Det kan være at gå / løbe en tur, sidde stille uden aktivitet, lave 10 armbøjninger hver dag, kysse mere på familien, lege mere, træne de crawl-tag der driller, gå på opdagelse i naturen – som i øvrigt er overalt, også på storbyferien. Dér skal du bare kigge bedre efter.

Hvad giver energi?

Hvis du er meget fortravlet, når du går på ferie, kan det være en idé at lave en liste over alle de ting, som du ved, du får energi af at lave. Det kan være alt fra hårdt havearbejde til at sove til middag.

Hav listen med på ferie, mærk efter hvad du har lyst til lige nu og vælg én ting ad gangen fra listen – undgå en masse planer og to-do lister med alle de gode ting, du skal lave. Ferien skal gerne være lyststyret og ikke blive til nye opgaver og pligter.

Undgå en masse planer og to-do lister med alle de gode ting, du skal lave. Ferien skal gerne være lyststyret og ikke blive til nye opgaver og pligter.

Se dit job på afstand

Er der noget, du gerne vil have justeret i dine opgaver på jobbet, arbejdsrelationer, eller konflikter der skal ses med nye briller?

Ferien er en god mulighed for at se på dit job med lidt mere afstand. Sæt evt. tid af til det i ferien, så det ikke fylder for meget af din ferietid.

Træn dit nærvær – nu har du ferie – vær dér!

Tilbage på job efter ferien

Det er helt almindeligt at skulle finde motivationen frem igen, når hverdagen vender tilbage efter en skøn og afslappet sommerferie. En idé kan være at notere alle de ting, som du er glad for ved dit arbejde – det kan være en måde at vække arbejdsmotivationen til live igen. Hvis din liste er tom, så er det nok en anden overvejelse du skal have… Gode ideer kan også være:

  • Planlæg at afslutte ferien midt i en uge, så du ikke begynder med en fem dages arbejdsuge.
  • Blokér før ferien tid i din kalender til at få skabt overblik over det, som måske ligger i mails og på skrivebordet mv., når du kommer retur, Og planlæg at starte roligt op.
  • Sæt også tid af til at smalltalke med kollegerne, fortælle om din ferie og høre om de andres. Det er godt for både det faglige og sociale fællesskab.
  • Hold fast i nogle ferievaner – start med korte dage og så vidt muligt ikke de allermest komplekse opgaver. Tag for eksempel ud at bade med familie eller venner efter arbejde. Det er lyst udenfor og vandet er på sit varmeste, mad i en kurv, og feriestemningen kan bevares lidt længere. Måske skal du fortsætte med at læse krimier – bare et kvarter hver dag eller sove i shelter med familien i weekenden, så der er endnu mere feriestemning at glæde sig til. Hold måske fast i at spise ude, samles uformelt med naboerne til indkøbte pizzaer, fortsæt med at lege sammen, lave mad sammen og nyde solnedgangen.
  • Og så beslut dig for at træne din taknemmelighed – måske er det surt at starte igen, men der er helt sikkert også noget at være taknemmelig for – dyrk det, lad det vokse i dig og mærk glæden ved at være taknemmelig over både de store og små ting, som livet tilbyder dig. Prøv eventuelt dagligt at skrive dagens ”Taknemmeligheds top 3” ned og oplev, hvad der sker med dit fokus efter ganske får uger.

Travl – ikke stresset

Denne artikel er skrevet ud fra den antagelse, at du kan være fortravlet, men ellers er sund og rask. Hvis du viser tegn på egentlig stress, så er ovenstående ideer og råd sikkert ikke tilstrækkelig hjælp.

Søg hjælp og sparring eller stop op og lyt til de kolleger eller familiemedlemmer, som prikker til dig. En ferie redder sjældent en længerevarende stress-tilstand.

Karin Lyngby Christensen

Vil du høre mere?

Karin Lyngby Christensen

Ledelse, salg & strategi

+45 8993 3362

klc@finansudd.dk