PRESSEMEDDELELSE

Bankansatte på skolebænken får VR-briller på

I næste uge rykker VR-teknologien ind i undervisningslokalet, hvor den skal indgå som en del af undervisningen på en workshop for medarbejdere fra Jyske Bank.
Finanssektorens Uddannelsescenter vil eksperimentere med at bruge Virtual Reality i undervisningen af medarbejdere fra den finansielle sektor. I næste uge bliver 13 medarbejdere fra Jyske Bank de første, der på egen krop skal opleve de nye teknologiske muligheder

Virtual Reality er andet og mere end store briller, som giver computerspil og film nye dimensioner. De senere år har VR-teknologien i stigende grad vundet indpas i blandt andet lægevidenskaben, sportens verden og militæret, og fremover vil VR også forsøgsvis blive brugt som et redskab i undervisningen, når medarbejderne fra danske banker og den øvrige finansielle sektor kommer på skolebænken.

Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg begynder således nu at eksperimentere med at anvende VR i undervisningen, så de bankansatte kursister for eksempel kan få følelsen af at være til stede til kundemøde i en filial. Efter lang tids forberedelse lyder startskuddet onsdag den 27. marts, når 13 medarbejdere fra Jyske Banks HR-afdeling på en workshop som de første får indsigt i, hvad den nye teknologi kan, og hvordan VR kan bruges i læringsmæssig sammenhæng.

”Finanssektorens Uddannelsescenter er blandt frontløberne i Danmark, når det gælder digital læring og brugen af de nyeste metoder i undervisningen, og vi har længe haft en stor nysgerrighed i forhold til at bruge Virtual Reality som et delelement på vores uddannelser og kurser. Nu er vi så langt, at vi er klar til at prøve det af, og forhåbentlig vil både vi og deltagerne fra Jyske Bank på næste uges workshop få ny viden om, hvad VR kan bruges til specifikt i forhold til ledere og medarbejdere i banksektoren,” siger administrerende direktør i Finanssektorens Uddannelsescenter Søren Laursen.

Virtual Reality giver undervisningen nye dimensioner

Martin Hjortshøj, der er afdelingschef for digital læring i Finanssektorens Uddannelsescenter, understreger, at forsøgene med VR ikke handler om at bruge mediet for mediets skyld, men derimod om at give undervisningen nye dimensioner, som eksempelvis video ikke kan.

”Kursisterne skal have en meroplevelse og få pirret deres sanser på en anden måde, end det normalt sker i et undervisningslokale. Man kan eksempelvis bruge teknikken til at komme med ind i en virksomhed, en fabrik eller et landbrug, når erhvervsrådgivere undervises i, hvilke aktiver man kan tage pant i. Eller man kan vise oplevelsen af det gode kundemøde, hvor kunden bliver taget pænt imod af rådgiveren, kollegerne hilser og kunden bydes på kaffe, kontra det dårligt gennemførte kundemøde, hvor ingen hilser på kunden, rådgiveren ikke har lavet en dagsorden og i det hele taget virker dårligt forberedt,” forklarer Martin Hjortshøj.

Andre ideer, Finanssektorens Uddannelsescenter har på tegnebrættet, er VR som redskab til ledelsesdilemmaer, hvor man som kursist skal træffe en række valg undervejs, eller som del af velkomsten til nye bankmedarbejdere, hvor VR-teknologien for eksempel bruges til at give en guidet tur rundt på den nye arbejdsplads med bankdirektøren som rundviser.

På workshoppen den 27. marts vil HR-medarbejderne fra Jyske Bank på egen krop komme til at opleve VR-teknologien i forskellige versioner og forskellige tekniske set-up. Men ud over at afmystificere VR og 360-graders video og give eksempler på brug, handler det også om at vise, at man ikke nødvendigvis behøver at gå "all in" med hensyn til udstyr for at arbejde med de nye muligheder.

Jyske Bank har endnu ingen erfaring med brug af VR og ser frem til at få ny viden inden for et område med mange muligheder, understreger HR-udviklingskonsulent Marie Riisager Holst fra Jyske Bank HR Læring og Ledelse.

”Vi har et ansvar for at forholde os til nye teknologier og finde ud af, hvordan vi får det bedste ud af dem – og hvis vi ikke vil bruge mulighederne, skal vi tage stilling til hvorfor. I Jyske Bank er vi mere og mere på vej væk fra traditionelle kurser og i retning af ”on the job training”, der understøtter den uformelle læring. Her ser vi Virtual Reality som et stærkt medie, der kan kobles op på den enkelte leder og medarbejders hverdag. Vi er særligt interesserede i at finde ud af, hvordan VR kan anvendes i træningssituationer som for eksempel et kundemøde, en vanskelig samtale mellem en leder og en medarbejder eller andre situationer, der i høj grad handler om følelser hos den enkelte,” siger Marie Riisager Holst.

Søren Laursen
Administrerende direktør
+45 8993 3340
+45 2269 8381
Kontakt direktør Søren Laursen, hvis du har uddybende spørgsmål