Finanstilsynet præciserer de målgrupper, der er omfattet af Boligkreditdirektivet
Medarbejdere skal dokumentere de kompetencer, der er relevante i forhold til deres arbejdsområde. Jo bredere medarbejderens arbejdsområde er, jo flere kompetencer skal de kunne dokumentere
Se i øvrigt nyeste information om Boligkreditdirektivet.
I forbindelse med FUs løbende dialog med Finanstilsynet har vi blandt andet talt om målgrupper. Herunder udfordringen med at nogle medarbejdere falder udenfor de gængse rådgivergrupper (f.eks. kreditmedarbejdere, backup etc.). Disse medarbejdere oplever, at de skal dokumentere kompetencer, som de ikke bruger i praksis.
Relevante kompetencekrav
Finanstilsynet har derfor præciseret, at en målgruppe alene skal dokumentere kompetencekrav, hvis de har et selvstændigt ansvar i forhold til at kreditvurdere, rådgive og udforme kundens boligkreditaftale (også selvom der ikke er direkte kundekontakt).
Målgruppen skal desuden kun dokumentere de kompetencekrav, der er relevante i forhold til deres arbejdsområde. Det vil sige, at jo bredere medarbejderens arbejdsområde er, jo flere kompetencer skal de kunne dokumentere.
FU opdaterer test
Det åbner muligheden for at nuancere kravene mere til de respektive målgrupper. På FU arbejder vi nu med at gennemgå testene til de målgrupper, der falder udenfor rådgiverfunktionen. Det gælder primært:
- Kreditmedarbejderen: tidligere 65 spørgsmål nu ca. 30 spørgsmål
- Support/Backup/Tinglysningsmedarbejderen: tidligere 65 spørgsmål nu ca. 20 spørgsmål
Lige nu arbejder vi på at målrette spørgsmålene direkte til målgruppen, så de afspejler deres egen dagligdag fremfor den generelle rådgivers.
De nye tilpassede dokumentationer til kredit- og tinglysningsmedarbejderen er klar fra januar 2018.