Virtuel læring i virtual reality

I sidste uge tog FUs afdeling for Virtuel Læring i bogstavelig forstand på rejse i den virtuelle verden. Her var de på rutchebanetur, mødte snemænd i IKEA-køkkener og vandrede rundt midt inde i egne 3-dimensionelle kunstværker. Hans Nybo, afdelingschef for Virtuel Læring, fortæller om turen.

Afdelingen for Virtuel Læring følger med i, hvordan teknologien kan tilføre nye elementer til at forbedre læring. I den forbindelse deltog vi forleden i en briefing om ”Virtual Reality for Business” hos Innovation Lab i Aarhus.

Det blev til et par meget spændende timer, hvor vi først hørte om de forventninger eksperterne har til at anvende Virtual Reality inden for en lang række forretningsområder. Derefter prøvede vi selv teknologien i praksis. Og det var helt fra den skrabede model med smartphone og simple pap-briller til det topprofessionelle udstyr.

Blandt os deltagere var der enighed om, at man meget let lever sig ind i det virtuelle univers, vi kunne opleve med et par virtual reality-briller. Når den virtuelle verden fylder hele ens synsfelt , er det altså dér man er – og dér man agerer. Tror man.

Det var sjovt at prøve – og sjovt at se sine kolleger fægte rundt med imaginære pensler, stegepander og alskens andet habengut.

 

 

 

Hvordan kan virtual reality-teknologien bruges?

Teknologien egner sig fortrinligt til træning i at anvende primært fysiske produkter – og til forståelse af mere abstrakte begreber i den fysiske verden. For eksempel kan man lege, man er astronaut Andreas Mogensen og lære om universet ved at tage på en virkelighedsnær tur i det. Eller lære at styre farlige, dyre og sjældne apparaturer.

I Virtuel Læring fik vi øjnene op for nye dimensioner i den virtuelle verden. Det er endnu ikke muligt at lave en 100% simulering af et kundemøde – men mindre kan måske også gøre det. Det bliver spændende at se, hvordan teknologien udvikler sig over de kommende år, hvor den sikkert bliver mere tilgængelig prismæssigt – men også udvikler sig til at blande den virtuelle med den virkelige verden, og dermed åbner helt nye perspektiver.

Vi følger det i hvert fald tæt her fra afdelingen, så vi kan udvikle vores produkter og tilbud optimalt i forhold til mulighederne.