Brian gik all-in og fik max udbytte af lederuddannelse

Under forløbet Master i Ledelse blev filialchef Brian Tolstrup mere bevidst om, hvordan han bruger sig selv og sine medarbejdere bedst. Og han blev klar over, hvor meget ledelse betyder for hans medarbejdere – også for de selvkørende. Her får han sit bevis og en personlig tale fra chefkonsulent Peter Jensen til dimissionsfesten.
Efter 10 år med personaleansvar valgte Brian Tolstrup Master i Ledelse for at få en praktisk orienteret lederuddannelse. Forløbet kom til at betyde en kæmpe forskel for ham i hans udvikling som leder.

”I 2007 blev jeg souschef og havde dengang god erfaring fra mine 20 år som håndboldtræner, hvor jeg syntes, det var spændende at se, hvordan folk udvikler sig,” indleder Brian Østergaard Tolstrup fra Lån & Spar i Ålborg.

Hans dengang nye chef-titel betød, at han fik personaleansvar og internt lederforløb. 10 år senere var han klar til at gå videre med en ekstern lederuddannelse, som kunne bygge oven på det forløb, han havde haft i banken. Han begyndte på Master i Ledelse (MiL) i november 2017, og dengang kunne han nogle gange få et stik af tvivl om, hvorvidt han skulle fortsætte ad ledelsesvejen. Men den tvivl forsvandt hurtigt, da han først kom i gang. 

”Efter første modul var jeg træt, men glad. Allerede dér vidste jeg, at jeg ville fortsætte med at være leder og var topmotiveret til at arbejde med ledelse,” fortæller Brian begejstret.

Nysgerrig på om Master i Ledelse er noget for dig? Så læs mere om uddannelsen

Træt i kroppen, men ikke i hovedet

Da han for nogle år siden begyndte at kigge sig om efter en lederuddannelse, overvejede han først et af de mere gængse HD-forløb indenfor organisation og ledelse. Men den overordnede teori havde han allerede fra sit interne lederforløb i Lån & Spar, og derfor søgte han efter noget mere konkret, han kunne bruge i hverdagen.

Til et info-møde om Master i Ledelse talte han med en tidligere deltager, og det overbeviste ham om, at MiL'en var det rigtige for ham, så han bad HR i Lån & Spar om at komme på FUs lederuddannelse. Og de sagde ja.

Her ses de andre fra Brians team under forløbet Master i Ledelse. Han mener selv, at han kan takke sit team for en stor andel af den udvikling, han kom igennem på forløbet.

  

”Det, som gør MiL'en anderledes end andre lederuddannelser, er, at der ikke er et fast pensum. I stedet anbefalede Peter og Pernille os litteratur og teori, som var målrettet de problematikker, vi sad med og passede til det, vi ville arbejde med konkret, når vi kom hjem i filialen. Hele forløbet er meget baseret på action learning, hvor vi tester noget af på holdet og tager dét med hjem, som virkede for os. Derfor er mit udbytte ikke det samme som de andres og omvendt,” forklarer Brian.

"Men til gengæld er det en fordel, at de andre deltagere også er fra finanssektoren. Det er lettere at forstå hinanden, når vi er fra samme sektor, og vi kan hurtigere relatere os til emnerne."

En af Brians kolleger var i gang med en mere teoretisk uddannelse i samme periode, han var på MiL'en. Hun var også glad for sit forløb, men de konstaterede, at når de kom hjem fra et modul, var hun bare træt i hovedet, hvorimod han kom hjem med ny, glad energi og var klar til at prøve nye ting af.

Eksempler på Brians ledelsesstil før og efter 

  • Mindre ad hoc – mere planlægning
  • Reflekterer mere, før han skal formidle et budskab og kommer modstand i forkøbet
  • Er opmærksom på, hvordan ironi kan sløre vigtigheden i et budskab
  • Oprigtig interesse i at lytte og forstå sammenhænge
  • Bruger facilitering til at involvere medarbejderne

Jeg havde virkelig brug for det her forløb for at kunne få struktureret min udvikling og blive den leder, som jeg er i dag

Filialchef Brian Østergaard Tolstrup 

Kom på glatis før start

Inden første mødedag i 2017 havde samtlige deltagere en personlig samtale med én af de to faste undervisere på holdet, chefkonsulenterne Pernille Bech Hansen eller Peter Jensen. For Brian blev det en speciel oplevelse, for han kom allerede der i gang med at reflektere over nogle af sine reaktionsmønstre, som han dengang ikke havde tænkt videre over før.

”Jeg følte, Peter kunne se lige igennem mig. Jeg havde aldrig før tænkt over, hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde i bestemte situationer. Og det kunne Peter lige sætte ord på – hvor det kom fra i mit liv, og hvad der stadig påvirkede mig,” fortæller han om den første samtale, som overraskede ham noget.

Selvom sessionen med Peter næsten fik ham til at tvivle mere på at fortsætte sin lederkarriere, tog han alligevel med på den indre rejse, som Master i Ledelse blev for ham. Forløbet fik ham blandt andet til at reflektere aktivt og bevidst over sine handlinger i en hidtil ukendt grad for ham. Han blev også bevidst om, hvordan han påvirkede andre.

 

Master i Ledelse er for ledere med en del livserfaring og ledererfaring. Du skal altså helst have en del oplevelser med i bagagen for at få det optimale ud af uddannelsen. Og det er en forudsætning, at du har personaleledelse i hverdagen. Jeg vil gerne anbefale denne lederuddannelse til alle filialchefer, filialdirektører og områdedirektører.

Brian Østergaard Tolstrup
Brian Østergaard Tolstrup - Filialchef, Lån & Spar Bank, Ålborg

Åh nej, ikke gruppearbejde!

Underviserne fordeler alle MiL-deltagerne i teams, som uddannelsen igennem skal løse opgaver sammen og bruge hinanden under forløbet til gensidig sparring.

”I starten tænkte jeg ærlig talt om mit team: ’Hva' filan skal jeg med de fire der?’. Men det kom til at give mening, for vi supplerede hinanden vildt godt – og var i øvrigt også sat sammen ud fra vores profiler – og teamet kom til at betyde lige så meget som uddannelsen i sig selv." 

Når Brians team udviklede ideer, kom de ud i alle afkroge… og det bar vægge og tavler præg af med både noter og post-its. Her viser vi bare et lille uddrag af nogen af deres mange noter…

"Hvis jeg sad med en konkret situation, hvor det var gået i hårdknude, kunne de sige: ’Jamen, det er da også dig, der er en idiot her, og hverken din familie eller dine medarbejdere…’ ” forklarer Brian ærligt og bekræfter, at han kan citeres for det hele, da de også har vendt dette.

”Vi brugte lang tid på udviklingsfasen i vores opgaver og tog lang tid om at beslutte os, for vi var ude i alle afkroge. Vores grupperum var altid fuldstændig plastret til med idéer og tanker på flip-overs, papir, post-its og tavler,” griner han.

Det sidste halve års tid brugte de rigtig meget tid sammen i Brians team, både fysisk og på online-møder. Derfor blev det krævende til sidst, men heldigvis var hans hustru forstående og syntes det var ok, at han brugte ekstra meget tid nu, hvor tidshorisonten var så kort. Og der var stadig plads til hans selvreflekterende løbeture, når han var hjemme.

Få overblik over flere udviklingsmuligheder for ledere med FUs lederuddannelser og -kurser

Aha-oplevelse på lederforløb: Husk (også) de dygtige medarbejdere!

I tilbageblik kan han i dag se, at de konkrete ledelsesredskaber og værktøjer han forventede at få, alligevel ikke var det vigtigste, når alt kom til alt. 

”En af mine største aha-oplevelser på forløbet var, at hvis jeg vil forandre noget, skal jeg begynde med mig selv. Andre ser tingene fra et andet perspektiv end mit, og derfor kan man som leder tro, at nu har man forklaret det hele, og så gør medarbejderne noget andet eller kun noget af det. Og den slags kommer til at ske, hvis de ikke bliver involveret,” uddyber han.

Ligesom Brian oplever mange andre at blive forfremmet under eller efter, de har været på Master i Ledelse

Han havde dog altid involveret sine medarbejdere, men indså, at selvom de var enige om målet, havde de ikke altid den samme opfattelse af, hvordan og hvornår de skulle nå målet. Nu oplever han, at han er meget mere bevidst om sit ansvar som leder i forhold til at sætte rammerne og tydeliggøre forventningerne og alligevel få medarbejderne involveret på en måde, så de køber ind på hvordan og hvornår.

”En anden aha-oplevelse er, at jeg har haft en tendens til at glemme de dygtige medarbejdere, fordi de netop er selvkørende. Dem skal jeg også være leder for – om det så er sparring, personlig udvikling eller selve det at anerkende dem for deres arbejde,” reflekterer Brian højt.

Master i Ledelse var den helt rigtige lederuddannelse for Brian

Her til allersidst bliver Brian spurgt, om han – hånden på hjertet – virkelig havde brug for så lang og dyr en lederuddannelse. Svaret falder prompte:

”Ja! ... Det krævede dén her uddannelse! Jeg tror simpelthen ikke på, at jeg har været rigtig klar til at være leder før nu. Jeg har fået prøvet så mange ting af i løbet af uddannelsen, og jeg har fået mange skub fra Peter og Pernille og mit team. Jeg havde virkelig brug for det her forløb for at kunne få struktureret min udvikling og blive den leder, som jeg er i dag.” 

Læs også hvordan Brians egen chef oplevede Brians udvikling som leder

Brians nuværende chef bemærkede også hans udviklingsproces fra sidelinjen, og derfor var hun ikke i tvivl om, hvem der skulle have den nye vakante lederstilling i Ålborg, da den daværende filialchef sagde op. Så derfor udpegede hun Brian som den nye filialchef, allerede mens han var blot halvvejs i forløbet.

Læs mere om MiL'en, hvis du vil spore dig ind på om det også er den rette lederuddannelse for dig

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse

Investering: 1. marts 2024

Ny uddannelse: Simple investeringsprodukter