Det store læringseksperiment

Ren digital undervisning til alle fra én dag til en anden har kastet mange ud på gyngende grund. Digital undervisning kan give lige så stor effekt som fysisk – men vejen derhen er en anden.

”Blended learning” hedder det, når et undervisningsforløb indeholder både digital undervisning og klassisk undervisning med fysisk fremmøde.

Den tilgang er den gode vej til effektiv læring ifølge både forskere og praktikere, og mange danske undervisningsinstitutioner har arbejdet med den i årevis.

Men uanset graden af erfaring med det digitale, var det en ny virkelighed – og en udfordring – da al undervisning fra den ene dag til den anden skulle omlægges fra at foregå delvist til 100% digitalt. 

Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan nå samme læringseffekt med digital læring.

”Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan nå samme læringseffekt med digital læring. Vejen derhen er en anden, men hvis vi er virkelig dygtige i vores design og facilitering, så kan vi komme på rigtig højt niveau,” siger chefkonsulent Helene Wallentin Nickø, der er ekspert i organisatorisk læring på Finanssektorens Uddannelsescenter og har været med til at designe en række digitale alternativer i coronatiden.

Brug eksperimenter til udvikling

Jesper Tække er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet, og i årevis har han beskæftiget sig med potentialet i digital undervisning. Han peger på, at mange danske undervisningsinstitutioner stadig sammensætter undervisningen, så den passer til bogen og tavlen.

”Problemet er, at alt vi gør i dag, når vi underviser, dybest set er baseret på bogen og tavlen som undervisningsmidler. Alle normer og didaktiker (undervisningens mål, indhold og metoder, red.) hører til et gammelt mediemiljø,” siger han.

Er det udgangspunktet, er der lang vej til stærk digital undervisning. Men det er coronakrisen, der sætter rammerne for undervisning og læring, og Jesper Tække håber, at den digitale virkelighed vil give alle danske undervisningsinstitutioner et – for nogen – tiltrængt skub:  

”Vi har bestemt brug for eksperimenter og revolution inden for undervisning. Alle undervisningsinstitutioner bør bruge den nye virkelighed til at udforske, lære og udvikle. Det vigtige er at blive klogere – at lave mange forskellige eksperimenter og så videndele på tværs.”

Klumme: Giv jeres læringskultur et boost

Det er ikke bare at sætte strøm til

Der bliver lavet mange eksperimenter med digital undervisning hos både private og offentlige udbydere. Fra sin stol på hjemmekontoret følger Helene Wallentin Nickø med i de mange forskellige tilgange. Hun er enig i, at man må eksperimentere.

Det fysiske og det digitale kan noget forskelligt. Det er derfor ikke ”bare” en 1:1 omlægning.

Men man skyder sig selv i foden, hvis man tror, at man bare kan sætte strøm til den fysiske undervisning.

”Det fysiske og det digitale kan noget forskelligt. Det er derfor ikke ”bare” en 1:1 omlægning. Det kræver meget bevidste didaktiske overvejelser at skabe inddragelse, involvering og engagement i det digitale rum”, siger hun.

Krav til stærk facilitering og design

Så at stille et videokamera op og lade underviseren holde forelæsninger er ikke løsningen. Det dræber engagement. 

Og netop engagement, relationer og det, man skaber sammen, skal være i centrum i al undervisning – også den digitale. Ren formidling nedsætter udbyttet hos deltagerne og risikerer at blive ret langtrukket at deltage i. Både for deltagerne og underviseren.

”Vi er vant til at kommunikere og spejle hinanden nonverbalt. Det lag er stort set væk, når vi bevæger os i det virtuelle rum. Og derfor må vi designe vores digitale processer, så vi får den ping-pong, feedback, samspil og samhørighed, som alt det kropslige og nonverbale plejer at give os lidt mere automatisk,” siger Helene Wallentin Nickø og fortsætter:

”Mange laver den fejlslutning at tro, at det digitale egner sig bedst til formidling og knap så meget til samskabelse. Det er muligt at skabe noget sammen i det digitale rum, men det kræver meget i designfasen. Det er nok der, kæden hopper af for mange.”

Kom ind i kampen nu

Jesper Tække opfordrer uanset udgangspunkt alle undervisningsinstitutioner til at komme ind i kampen. Man skal bruge en ekstrem situation til at blive bedre og klogere. Gør man det, er det muligt at vende en udfordring til en styrke på længere sigt.

Det er Helene Wallentin Nickø enig i:

”Vi kan bruge det, vi lærer nu, til at træffe mere bevidste valg i fremtiden. Nogle ting er faktisk endnu bedre i de digitale universer, mens andre bestemt ikke egner sig til det. Jeg tror, at mange processer og forløb bliver langt mere ”blended” på den anden side af coronakrisen – men jeg ser ikke, at det digitale overtager helt.”


Helene Wallentin Nickø
Helene Wallentin Nickø
Chefkonsulent og specialist i organisatorisk læring
8993 3339
Kontakt Helene, hvis du vil høre mere

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse