Digitale møder rykker ind i finanssektoren

Online-dialog er ikke længere kun begrænset til netbank og mails. Bankerne tager nu næste skridt og tilbyder digitale møder. Lær hvordan du gør.

Online-dialog er ikke længere kun begrænset til netbank og mails. Bankerne tager nu næste skridt i den digitale verden og tilbyder møder, hvor kunderne og samarbejdspartnerne er i forvejen. Udover de tekniske udfordringer kræver det, at medarbejderne lærer nye måder at kommunikere på.

Et nyt kursus udbudt af Finanssektorens Uddannelsescenter tager hånd om begge dele. 100% af deltagerne oplever kurset som relevant i forhold til deres arbejde, viser de første evalueringer.

 

Kundeservice på en ny måde

Bankkunder har i sjældnere grad brug for at dukke fysisk op i banken, for de ordner de fleste ting hjemmefra via netbanken eller mails.

”Flere bankrådgivere oplever, at kontakten med kunderne forsvinder, selvom de gerne vil yde personlig og direkte kundeservice. Et personligt møde kræver plads i kundens ofte fyldte kalender, og kan sagtens koste en halv fridag for kunden. Men et online-møde kan kunden nå i sin frokostpause eller i et hul en formiddag mellem to andre møder på jobbet. På den måde er det nemmere at finde tid til mødet med banken,” fortæller chefkonsulent Henrik Hammerskov fra Finanssektorens Uddannelsescenter.

 

 

Filialdirektør Lars Peter Larsen blev i løbet af kursusdagen fortrolig med teknikken bag digital kommunikation og vil nu dele sin viden med kollegerne.

Online-mødet foregår ved computeren lige dér, hvor kunden er ved hjælp af platforme som Skype eller Lync. Erfaringerne har ifølge Henrik Hammerskov indtil videre vist, at online-møder er mere effektive end fysiske møder, hvilket igen er med til at spare tid for både kunde og rådgiver.

”Mange bankansatte holder sig tilbage med at holde møder online, fordi de tror, at kunden ikke oplever det lige så nærværende og værdifuldt som et fysisk møde i banken. Men det har vist sig, at rigtig mange rent faktisk får mere tilfredse kunder med online-møder,” uddyber Henrik Hammerskov.

Henrik Hammerskov
Henrik Hammerskov - Chefkonsulent, FU

Gratis endags-kurser i digital kommunikation

Paletten af digitale muligheder bliver større og større i disse år, men teknikken og måden at kommunikere på via de nye platforme er ukendte områder for mange medarbejdere. 

Derfor gør Finanssektorens Uddannelsescenter noget ved det og begyndte i august at tilbyde gratis endags-kurser i digital kommunikation i samarbejde med Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening. Kurserne foregår rundt om i landet, og virksomheder kan også søge om at få et internt kursus hos dem selv. Uddannelsescenteret hjælper gerne med at skrive en ansøgning.

Kursets indhold er relevant for alle virksomheder og alle typer medarbejdere. Kursisterne bliver klædt på til at holde succesfulde online-møder. De bliver fortrolige med de tekniske muligheder, får værktøjer og træning til god kommunikation online.

De første kurser er nu holdt og deltagerne udtrykker stor begejstring. Lars Peter Larsen, filialdirektør i Sparekassen Sjællands afdeling i Nykøbing, var en af de første deltagere, og han lægger ikke skjul på, hvor meget han rykkede i løbet af kursusdagen.

”Jeg vidste ikke noget som helst om digital kommunikation, da jeg kom.  I morges starter det, at alt er kaos, og jeg tænker kun på alt det, jeg ikke kan. Og jeg er i tvivl om, hvor jeg skal trykke henne. Og dagen slutter med, at jeg nu er fortrolig med det,” fortæller en glad filialdirektør Lars Peter Larsen.

 

FAKTA

Vi holder kurser i hele landet – også tæt på dig.
Se hvor og hvornår du kan komme på kursus i Digital Information.

Der er kurset over hele landet flere gange om måneden. Se datoplan i kursusbeskrivelsen. 

Tilmeld dig kurset på finanskompetencepulje.dk

Claus Godt Hansen
Kunde- og markedschef
+45 8993 3374
+45 2527 0583