Netværket FUTURE møder fagre nye verden

På FU har vi stor succes med at formidle digital kommunikation til vores kunder og medlemmer. Men det er intet imod, hvad fremtiden kommer til at bringe. Claus Godt var med på FUTURE-netværkets studietur til Nice, og her kan du læse hans beskrivelse af turen.

I sidste uge var FUTURE-netværket på studietur til Nice. Her besøgte vi en af Accentures 6 udviklingsafdelinger. Udviklingsafdelingen ligger i Sofia Antipolis, som er et innovations-område ved Nice med ca. 1.800 udviklingsvirksomheder. Et europæisk Silicon Valley.

Accenture er et af verdens største konsulentfirmaer (med 380.000 ansatte), som hjælper virksomheder over hele verden med at være helt fremme teknologisk. Mest kendt i Danmark er formodentlig, at de hjælper Nordea med deres store IT-satsning.

 

Pengeinstitutter får konkurrence

Accenture gav først et overordnet billede af, hvor de ser finansverdenen bevæge sig hen. Eksempelvis at de i 2020 forventer, at 80% af alle bankforretninger kan håndteres af andre end pengeinstitutter. Indtil nu har bankerne den store fordel af at have kundernes tillid, men hvis andre formår at skabe den samme tillid (eller bankerne at ødelægge den), vil det være et let marked at overtage.

Accentures web-site kan du downloade uddrag fra virksomhedens rapport ”The GAFA banking approach” og meget andet godt.

 

Forudse kundernes behov, før de selv ved det

Accenture gav herefter eksempler på, hvordan de på imponerende vis formår at indsamle og bearbejde data til at forudse kunders adfærd samt deres købebehov og ønsker. Selvom vi alle er klar over, at dette kan gøres, blev vi alligevel overraskede over, hvor præcist og effektivt de formåede at gøre det.

Vi så eksempler på, hvordan data på en kunde, herunder kundens indflydelse på omgivelserne, og graden af loyalitet var så klare, at f.eks. en bank ville kunne prioritere og målrette alle sine indsatser med markant større effekt.

Et andet eksempel var en virksomhed, som havde lært at læse kundernes fremtidige behov så godt, at produkterne mere eller mindre kunne sendes afsted fra lageret, før kunden havde bestilt.

Samme tankegang arbejder Accenture med for konkret banker, som med stor sandsynlighed kunne forudse, hvornår og hvorfor kunden f.eks. vil have sit næste forbrugslån – før kunden endeligt havde bestemt sig. Og så er det jo bare om at være klar på det tidspunkt, også kaldet First Moment of Truth. Det var både spændende og lidt skræmmende.

 

Teknologiske løsninger med menneskeligt ansigt

Vi så også, hvordan Accenture havde indrettet et eksempel på en fremtidens bankfilial med højteknologiske løsninger, som i langt højere grad end i dag, kunne sikre mulighederne for selvbetjening, og betjening på distancen.

Skærme som gav en klar følelse af, at personen faktisk er til stede. Robotter der kan træde i rådgiverens sted og mange andre tekniske finesser, som kan gøre bankdriften mere effektiv. Og alt sammen stadig med stor fokus på sikkerheden.

Et rigtigt spændende besøg hvor 24 medlemmer af FUTURE-netværket deltog sammen med Søren Laursen (lidt til højre for midten på billedet nedenfor) og Claus Godt (helt ude til venstre nederst) fra Finanssektorens Uddannelsescenter.

 

Se flere billeder fra turen via fotoalbumFUs side på Facebook.

Om finanssektorens netværk FUTURE

FUTURE er strategisk netværk, der bringer dig på forkant med den digitale udvikling, som har afgørende indflydelse på den finansielle sektor i Danmark. Det faciliteres af FU, som holder netværksmøder 4 gange om året. Derudover holdes særlige arrangementer som f.eks. turen til Nice, hvor 24 ud af netværkets ca. 30 medlemmer deltog i maj 2016.

Du kan få en forsmag på netværket ved at deltage gratis på dit første møde. Dog er der ingen gratister på studieturene.

Læs mere om netværket her

 

Søren Laursen
Administrerende direktør
+45 8993 3340
+45 2269 8381
Vil du høre mere om Netværket FUTURE, så kontakt Søren