Fremtidens finansielle forretningsmodeller

For mange lokale pengeinstitutter er det at være lokal kernen i forretningsmodellen. "Det er ikke særlig skalérbart. I kan ikke blive mere lokale – det er bare det, I er," siger Peter Engberg og understreger vigtigheden af at have en modvindsforanstaltning. Uanset størrelse.
Hvor bevæger sektoren sig hen, og hvordan kommer lokale pengeinstitutter med? Det gør Peter Engberg deltagerne på Bestyrelsesuddannelsen klogere på.

Peter Engberg er tidligere CEO for Nykredit og bestrider i dag en række bestyrelsesposter bl.a. som formand for Finansiel Stabilitet.  

Han underviser også  Bestyrelsesuddannelsens modul 3, hvor bestyrelsesmedlemmer fra hele sektoren dykker ned i bestyrelsens strategiske arbejde.

Alt starter ved kunden

”Én ting ville jeg gerne være blevet endnu mere opmærksom på tidligere: At ALT hvad vi gør, skal starte op hos kunden. Når vi ser på vores forretningsmodeller, så skal vi altid starte ude ved kunden. Så går det aldrig helt galt,” siger han.

Den indsigt er måske ikke så banebrydende i dag, som den ville have været for tyve år siden. Ethvert pengeinstitut med respekt for sig selv vil i dag sige, at alt, de gør, handler om kunden.

Fem nye emner på jeres dagsorden

”Det er bestyrelsen, der ejer strategien. Og I skal være ærlige overfor jer selv i jeres strategi. I skal vide, hvordan jeg som kunde mærker, at det er federe hos jer. Hvad er jeres idégrundlag? Kunne jeres kunder teknisk set lige så godt gå over på den anden side?” 

”Kunden i centrum” er en god ting. Men det er bestyrelsens ansvar, at det ikke bare bliver ved løfterne, understreger Peter Engberg overfor deltagerne på bestyrelsesuddannelsen: 

”Det er bestyrelsen, der ejer strategien. Og I skal være ærlige overfor jer selv i jeres strategi. I skal vide, hvordan jeg som kunde mærker, at det er federe hos jer. Hvad er jeres idégrundlag? Kunne jeres kunder teknisk set lige så godt gå over på den anden side?” 


Hvad er modvindsforanstaltningen?

Peter Engberg ser ikke mange forskelle, når han ser ud over det danske banklandskab. Han lægger ikke fingre imellem, når han kommer med sin vurdering af især de lokale bankers evne til at differentiere sig:

”For mange af jer er dét at være lokale kernen i jeres forretningsmodel. Det er ikke særlig skalérbart. I kan ikke blive mere lokale – det er bare det, I er. Hvis det er det eneste vigtige, er der en risiko for, I luller jer selv i søvn,” siger han og fortsætter:

”I argumenterer for, at I er tæt på. Der er nærhed. Jeres kunder vil have de gamle dyder. Det er jeg ikke så sikker på, de vil på den lange baneHvis jeg er ret – har I så en modvindsforanstaltning?” 

Når Peter Engberg taler om en ”modvindsforanstaltning”, taler han ind i kernen af forretningen. Han opfordrer bestyrelserne til at blive helt klare på, hvad de skal gøre for at holde på kunderne. 

Bestyrelse: Bæredygtighed går fra strategi til drift

Peter Engberg, tidligere CEO i Nykredit, påpeger, at lokale pengeinstitutter ikke blot kan konkurrere på pris – så opgaven er at finde ud af, hvad de så kan konkurrere på.

Potentiale i det lokale

De lokale pengeinstitutter kan ikke konkurrere på pris. Opgaven er at finde ud af, hvad de så kan konkurrere på. Der er masser af muligheder, men det kræver en indsats at se dem og handle på dem.

”I skal tænke på, hvordan I holder på kunderne, hvis I vil klare jer. Her skal I se digitaliseringen som en udvikling med et kæmpe potentiale for netop de lokale banker og sparekasser. Alting bevæger sig. Vi kan nu alle arbejde hjemme, der findes selvkørende biler, de unge vil tilbage til rødderne – det er alt sammen tendenser, der betyder, at der er et helt vildt potentiale i at servicere de lokale, ” siger Peter Engberg.

Klumme: Den dynamiske bestyrelse

Vi har ikke brug for banken

Måske bliver etik fremtidens konkurrenceparameter. Måske bliver det bæredygtighed. Måske noget helt tredje.

”Som kunder har vi i dag brug for bankprodukter. Men vi har ikke brug for banken,” siger Peter Engberg.

Han opfordrer bestyrelsesmedlemmerne til, at de løfter blikket og ser på, hvad der sker i verden og i andre brancher – og så ser mulighederne i det:

”Det er svært at forudsige, om banken som institution forsvinder. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at I er helt sikre på, hvad I er for kunderne. Ved I det ikke, ved de det ikke. Og så forsvinder de", afslutter Peter Engberg.

De vigtigste opgaver for en bestyrelse ifølge Peter Engberg:

  • Idégrundlag
  • Strategi
  • Ledelse
  • Struktureret proces

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse

Investering: 1. marts 2024

Ny uddannelse: Simple investeringsprodukter