Viden åbner helt nye dialoger med kunderne

"Vi skal have nogle redskaber, så vi spørger kunderne om de rigtige ting," siger Camilla Lund, souschef i Sparekassen Danmark (se video nederst)
Indsigt i bæredygtighed giver dig et stærkt fundament til at tage helt nye snakke med dine erhvervskunder – og de vil meget gerne tale bæredygtig business.

"Du kan godt pakke dine forventninger omkring et "grønt" rundkredskursus væk. Det her drejer sig om fremtiden."

Sådan lyder det fra Per Emil Eskildsen, erhvervsrådgiver i Nordfyns Bank, efter han været på Bæredygtig kundedialog – erhverv.

Uddannelsen er gratis, når du søger via Finanskompetencepuljen

Uddannelsen klæder erhvervsrådgiverne på til at tage en dialog med kunderne om bæredygtighed, og det er NU, erhvervsrådgiverne skal i gang med den snak, understreger han:

"Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver lige så naturligt at forholde sig til verdensmålene, som det er at kommentere på sidste årsregnskab."

- Per Emil Eskildsen, erhvervsrådgiver

"Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver lige så naturligt at forholde sig til verdensmålene, som det er at kommentere på sidste årsregnskab. Om et øjeblik vil det bare være to sider af samme sag, og ingen af dem kan stå alene."

Bæredygtighed er et konkurrenceparameter

Christian Holmgren er erhvervskunderådgiver i Business Banking i Nordea. Inden han var med på uddannelsen, talte han også bæredygtighed med kunderne. Men:

"Nu tør jeg udfordre mine kunder, hvis de ikke har en ESG-strategi, eller deres tilgang er for uambitiøs. Personligt har jeg også flyttet mig – jeg er overbevist om, at bæredygtig business er et afgørende konkurrenceparameter."

Christian Holmgren understreger, at kunderne er klar.

"Lad vær med at bekymre dig om, hvad dine kunder tænker. De vil meget gerne fortælle – og det er kun konstruktive dialoger, vi får," siger han.

Værdien i andet en tørre tal

Den oplevelse kan Hanne Vad, erhvervsrådgiver i Sparekassen for Nørre Nebel og omegn, nikke genkendende til.

"Nu er bæredygtighed et fast punkt på mine kundemøder, og jeg har indtil nu fået en god dialog om emnet. Det er positivt, at vi drøfter andet en "tørre tal" med kunderne," siger hun.

Bæredygtighed = forretningsforståelse

For et par år siden gav undersøgelsen Erhvervskundernes bank et indblik i, hvordan erhvervsrådgivere skaber værdi for deres kunder.

Konklusionen lød blandt andet, at virksomhederne gerne vil have hjælp til, hvordan de driver en bæredygtig forretning. Men også at forretningsforståelse og en evne til at sætte sig i kundens sted er afgørende for værdiskabende rådgivning.

Netop derfor bliver samtalerne mellem erhvervsrådgiverne og kunderne værdiskabende, mener Per Emil Eskildsen.

"Bæredygtighed er et godt samtaleemne. Jeg kan som rådgiver tale strategi og udvikling med kunderne, og vi har noget at snakke om, som ikke er "farligt" for hverken rådgiver eller kunde," siger han og fortsætter:

"De fleste har en holdning og tanker, som giver mulighed for en god samtale, hvor du virkeligt kommer til at kende kunden bedre. Det skaber merværdi."

Der er begrænset antal pladser - søg med det samme 

Stor begejstring – og en advarsel

Bæredygtig kundedialog – erhverv startede op som et pilotprojekt. Uddannelsens succes og den gode feedback fra kursisterne har sikret yderligere finansiering, så endnu flere erhvervsrådgivere kan blive klædt på til dialogen med erhvervskunderne.

Deltagerne fremhæver blandt andet erkendelsen og bevidstheden om potentialet i bæredygtighed – for bank og for kunder – som noget af det, de tager med. De føler sig godt klædt på og står efter uddannelse med en viden, konkret materiale og brugbare værktøjer, de kan bruge i det videre arbejde.

Men pas på, siger Christian Holmgren med et glimt i øjet:

"Vi har fået en fast dag om ugen med vegetarmad hjemme i husstanden. Flere uger er det faktisk blevet til to. Jeg lytter podcasts om bæredygtig business, når jeg har mulighed for det. Så vær klar til, at din interesse og nysgerrighed for bæredygtighed og ESG stiger helt vildt!"

Viden giver tryghed

FU har spurgt deltagerne, hvordan de selv vurderer deres kompetencer ud i bæredygtighed før uddannelsen – og tre måneder efter.

På spørgsmålet "I hvor høj grad føler du dig "sikker" i at tale med dine kunder om klima- og ESG-rapportering?" svarer deltagerne 1,5 før uddannelsen.

Tre måneder efter svarer de 3,1 – en stigning på mere end 100%

Skala: 1-5, hvor 1 er "Slet ikke" og 5 er "I meget høj grad"



Se alle nyheder

o O o

Seneste nyheder fra FU