Tættere på hverdagen

For HR-direktør i Middelfart Sparekasse Helle Lund Gregersen var deltagernes personlige og relationelle udbytte lige så vigtigt som det faglige. Derfor giver skræddersyede forløb mening.

Skræddersyede lederuddannelser til lukkede virksomhedsforløb er populære. Deltagerne får ny viden og udvikler sig som ledere, samtidig med at de kommer tættere på egen organisation.

”Det styrker virksomhedskulturen, når ledere deltager sammen i et intensivt udviklingsforløb. De får en meget stærkere forståelse af helheden og sammenhænge på tværs af organisationen.”

Sådan opsummerer chefkonsulent Lars Munch Svendsen baggrunden for, at mange pengeinstitutter vælger lukkede forløb, når de sender deres medarbejdere afsted for at få nye kompetencer på Finanssektorens Uddannelsescenter (FU).  

Lars Munch Svendsen har i en årrække beskæftiget sig med ledelses- og organisationsudvikling. Det er hans erfaring, at netop de lukkede forløb skaber et særligt rum og giver virksomheden en række fordele.

"Skræddersyede forløb giver mulighed for at integrere virksomhedens strategi og kultur direkte i uddannelsen, hvilket skaber en dybere forbindelse mellem læring og daglig praksis,” siger han og fortsætter:

"Når vi tilpasser uddannelsen til virksomhedens specifikke mål og udfordringer, sikrer vi, at deltagerne får mest muligt ud af forløbet og kan anvende deres nye kompetencer effektivt."

Skræddersyet ledelse i Middelfart

I Middelfart Sparekasse har de tradition for at vælge skræddersyede løsninger, når de laver kompetenceudvikling. De har det seneste år gennemført en Middelfart’sk udgave af forløbet ”Den nye leder”.

Blandt deltagerne på forløbet i Middelfart var både ledere og medarbejdere, der ikke er ledere, men som har ”ledelseslignende funktioner eller ansvar”. 

”Ved at lave den skræddersyede version favner vi begge grupper på en måde, vi ikke ville have gjort på et åbent hold,” siger HR-direktør i Middelfart Sparekasse Helle Lund Gregersen og fortsætter:

”Forløbet gav nye og meget stærke relationer mellem deltagerne. Vi havde en del nye kolleger med, som ikke kendte så meget til hinanden inden forløbet. Som en del af forløbet har de nu opbygget nogle solide relationer, og de bruger hinanden til sparring også efter forløbet.”

Relevans på flere niveauer

Når FU samskaber uddannelser med pengeinstitutterne og træder ind som læringspartner, kommer indholdet tættere på hverdagen og den kontekst, deltagerne befinder sig i.  

”Vi får mulighed for bedre at forstå virksomhedens situation og behov, og de eksempler, vi bringer ind, vil derfor vække større genklang og kunne relateres til det, som deltagerne selv oplever,” siger Lars Munch Svendsen og fortsætter:

”Forløbet bliver mere relevant og anvendeligt for deltagerne, fordi det tager udgangspunkt i deres særlige behov og udfordringer.”

Strategi på bordet

I Middelfart Sparekasse blev organisationens nye strategi klar i forbindelse med det afsluttende modul.

Deltagerne fik en særlig præsentation før resten af organisationen. På den måde var lederne med til at trykprøve strategien, inden den blev endeligt præsenteret. Det gav noget helt særligt.

”Vi arbejder meget efter, at vores ledere skal ”tættere på”. De oplever en større sammenhæng mellem den skræddersyede uddannelse og deres dagligdag, når vi indarbejder f.eks. vores strategi i forløbet. Det giver tryghed for deltagerne, at de kan spejle sig i forløbets indhold,” siger Helle Lund Gregersen.

Ledelsesgrundlag og plan

For HR giver den skræddersyede model mulighed for at komme helt tæt på deltagerne.

”Jeg har deltaget på alle modulerne og den afsluttende eksamen. Det har givet os i HR et helt særligt indblik i de menneskelige kompetencer, der er blandt deltagerne,” siger Helle Lund Gregersen.

Det meste af uddannelsen er afsluttet, og Helle Lund Gregersen er ikke i tvivl om, at den har gjort en reel forskel.

”Udover at vores ledere har fået værktøjskassen fyldt op, har det også givet dem anledning til at reflektere over deres måde at lede på. Alle har udarbejdet et ledelsesgrundlag og arbejdet med både en personlig og en forretningsmæssig udviklingsplan, som de nu bygger videre på,” siger hun og fortsætter:

”Men den væsentligste forskel er nok, at vores ledere med forløbet er blevet mere bevidste om, hvordan de bedriver ledelse i dagligdagen, og at de har nogle medkursister, de nu kan sparre med.”

Det gjorde de i Middelfart Sparekasse

  • Middelfart Sparekasse byggede deres skræddersyede forløb på den gennemprøvede uddannelse "Den nye leder".
  • Forløbet blev integreret med igangværende initiativer i organisationen, blandt andet resultaterne fra en medarbejdertilfredshedsundersøgelse og sparekassens nye strategi.
  • For at maksimere udbyttet og forankre læringen i hverdagen blev der afholdt individuelle samtaler med hver deltager.
  • Gennem hele forløbet deltog deltagerne i læringsgrupper, som skabte en særlig fortrolighed. De brugte hinanden til sparring og delte erfaringer på tværs af roller og opgaver.
  • Læringsgrupperne blev to gange faciliteret af en konsulent, som både udfordrede og hjalp deltagerne med at bruge hinanden optimalt i deres udvikling og som forberedelse til eksamen.
  • Glemselskurven sætter ind tidligt efter en uddannelse. Derfor er der planlagt en opfølgningsdag et halvt år efter afslutningen, hvor læringen vil blive genopfrisket.
  • På opfølgningsdagen får deltagerne også mulighed for at evaluere, hvordan de har arbejdet med sig selv og brugt det lærte i deres hverdag.
Lars Munch Svendsen

Vil du høre mere?

Lars Munch Svendsen

Ledelse, organisation og kundefokus

8993 3299

lms@finansudd.dk