Rådgiveren og den grønne omstilling

Danskerne river ned og bygger nyt i stor stil. Den gennemsnitliglevetid for en bolig i Danmark er 35 år, og vi producerer 5 mio. ton byggeaffald hvert år

Som privatrådgiver kan du spille en nøglerolle i den grønne omstilling – og samtidig skabe værdi for dine kunder. For de skal (også) vide noget om bæredygtige valg.

Du sidder overfor det unge par. De skal til at købe deres første bolig og overvejer to forskellige muligheder: En byggegrund klar til ettypehus i et nyudstykketparcelhuskvarter. Eller en gammel murermestervilla, som de vil rive ned for at bygge nyt på den fantastiske grund.  

”Har I overvejet at renovere murermestervillaen? Det ser ud til, at den trænger til en kærlig hånd. Men det vil være det bæredygtige valg, og med de rigtige løsninger kan den holde mindst 100 år endnu,” siger du.  

Gør du? Hvis du er som flertallet af privatrådgivere, gør du nok ikke. Måske fordi du ikke bliver målt på det. Måske fordi du mangler viden. Måske fordi det bare slet ikke falder dig ind.  

Derfor var bæredygtig boligrådgivning et af de emner, der var på dagsordenen til årets boligseminar på Finanssektorens Uddannelsescenter (FU).  

Det handler om at finde motivationen. Vi skal selv synes, det er fedt, hvis vi skal tale med kunderne om det,” siger chefkonsulent Anette Ravnested, der står i spidsen for boligseminaret.  

"Bolig er et rigtig godt sted at starte. Fordi vi ved noget om det.”

Bæredygtig kundedialog - privat

Rådgivning om bæredygtighed er god rådgivning 

Steffen Max Høgh rådgiver virksomheder om grøn forretning og har mødt hundredvis af rådgivere som ekstern underviser FU’s uddannelser om bæredygtig kundedialog. Så han har hørt indvendingerne og udfordringerneved at tage hul på snakken om bæredygtighed med kunderne.  

Men i et lokale fyldt med boligspecialister er hans budskab klart:  

”Hvis man ikke nævner bæredygtighed i forhold til boligrådgivning, er det lige ved, man ikke giver ordentlig rådgivning. Bæredygtighed kommer til at spille en stor rolle i boligrådgivningen uanset rådgiverens ståsted, siger han. 

Han nævner de seneste års mange historier om oversvømmelser, vand i kældre og jordskred som eksempler på den tætte sammenhæng mellem klimaforandringer og danskernes boligbeslutninger. Det betyder noget, hvor og hvordan man bor.  

De grønne får og bukke 

Men er kunderne klar til at leve anderledes for den bæredygtige fremtid? Hvordan motiverer vi kunderne til at træffe bæredygtige beslutninger? Hvordan inspirerer vi rådgiveren til at få bæredygtighed på dagsordenen? Er det forretningsmæssigt relevant, at vores kunder lykkes med bæredygtighed? 

”Vi er nødt til at finde svarene og løse udfordringerne. Men for at få det ud at leve på rådgiverbordet kræver det, at ledelsen skaber rammerne. Vi gør jo det, vi bliver målt på og får ros for,” siger han og fortsætter:  

Derfor er bæredygtighed en prioritering og et strategisk valg. Det er her, fårene bliver skilt fra bukkene.” 

Kend kunderne 

Kunder er ligeså forskellige steder som bankrådgivere i deres holdning til bæredygtighed.Så vi skal kende vores kunder – også når det kommer til bæredygtighed, lød budskabet.  

Skal kunderne motiveres, kræver det, at det bæredygtige valg løser et behov og skaber en positiv forandring.Derfor kan vi kun tage dialogen, hvis vi kender vores kunder, så vi kan møde dem der, hvor de er,” siger Steffen Max Høgh og fortsætter: 

”Den finansielle sektor spiller en kæmpestor rolle i det her. Så vi skal hælde mere energi i uddannelse. For vi skal tænke og prioritere på en helt anden måde.” 

Kunder er ligeså forskellige steder som bankrådgivere i deres holdning til bæredygtighed. Så vi skal kende vores kunder – også når det kommer til bæredygtighed, lød budskabet på årets boligseminar. 

Den vigtige boligrådgiver  

Det leder os tilbage til det indledende eksempel.  

I Danmark er 40% af alt affald byggeaffald. Det bliver til 5 mio. tons hvert år. Den gennemsnitlige levetid for en bolig er 35 år. 1.100 enfamilieshuse bliver revet ned hvert år. Vi skifter køkkener og badeværelser ca. hvert 10 år.

De fakta kom på bordet, da Lise Lyngfelt Molander fra Teknologisk Institut satte spot på bæredygtigt byggeri på boligseminaret. Derfor mener hun også, at der er brug for viden og kompetencer i både byggeriet og pengeinstitutterne.  

Noget af det, vi ser på, erhvorfor vi river ned og ikke renoverer. Vi bygger og bygger, og det er ikke bæredygtigt. Når vi ser på, hvad der påvirker boligejerne i deres beslutninger, er bankrådgiveren ret tæt på,” siger hun.  

Så det betyder noget, hvad rådgiveren bringer til bordet. Både med hensyn til rådgivning og produkter. Det kan godt være, at det ikke bliver lige foreløbig, at pengeinstituttergiver billige lån til renoveringer og dyre lån til nedrivninger. Men dialogen kan begynde i dag. Som en deltager på boligseminaret sagde:  

”Som rådgiver kan det godt være svært at spørge ind til, om kunden har kødfrie dage. Men bolig er et rigtig godt sted at starte. Fordi vi ved noget om det.” 

Anette Ravnested

Vil du høre mere?

Anette Ravnested

Bolig, kredit & erhverv

8993 3272

ara@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse