En god leder i en kompleks virkelighed
Lars Munch Svendsen, chefkonsulent på FU, står bag et nyt whitepaper om ledelsestrends. "Du skal som leder ikke vælge én trend, du går med. Du skal kende de forskellige tilgange og tankesæt og balancere og integrere dem ud fra dit eget ståsted," siger han.
Som leder har du en unik mulighed for at forme fremtiden. Derfor skal du vide, hvad der sker i tiden og samfundet omkring dig. Nyt whitepaper sætter spot på ledelsestrends.
Når du kender tidens strømninger, har du et stærkt fundament for at udvikle dig selv, dine medarbejdere og din organisation. I whitepaperet ”6 ledelsestrends” giver Lars Munch Svendsen, chefkonsulent på FU, dig et koncentreret overblik over de vigtigste tendenser.
”God ledelse er ikke en konstant størrelse. Derfor er det vigtigt at være orienteret i tendenser indenfor ledelse. De afspejler nemlig nogle af de dybere skift, der sker i arbejdsliv og organisationer,” siger han og fortsætter:
”Disse skift stiller krav til ledere. De skal ændre deres tilgang i takt med samfundsudviklingen. Når du som leder forstår og forholder dig aktivt til de forskellige trends og strømninger, er du klar, når de rammer hos jer.”
Find din egen vej som leder
De seks ledelsestrends repræsenterer hver især større forandringer. Ingen af dem kan stå alene, og de fletter sig sammen i et komplekst mønster af muligheder og udfordringer.
”Du skal som leder ikke vælge én trend, du går med. Du skal kende de forskellige tilgange og tankesæt og balancere og integrere dem ud fra dit eget ståsted. Trends er først og fremmest pejlemærker. Så for lederen handler det om at finde sin egen vej gennem læring og refleksion over egen praksis. Så kan man handle klogt,” siger Lars Much Svendsen.
Han tør godt komme med ét råd, der gælder for alle ledere i finanssektoren anno 2025.
”Vær sikker på, at du er koblet på den digitale udvikling og tempoet, den sker i – og styrk dine kompetencer inden for forandringsledelse. Det er en absolut nødvendighed for alle ledere i vores sektor,” siger han.
Som leder skal du:
-
Være orienteret mod mennesker
-
Være drevet af formål
-
Sætte retning gennem klare værdier
-
… og samtidig være fleksibel og åben
-
Fokusere på løbende læring og refleksion
– til gavn for både dig selv, medarbejdere og organisationen.