Kommunikation i kampen mod hvidvask
”AML-certificeringen styrker mere end den faglige indsats mod økonomisk kriminalitet. Den styrker også dialogen og samarbejdet i sektoren.” siger Sabrina Guldager, chefkonsulent på FU, der står bag uddannelsen.
Den nye AML-certificering til medarbejdere i pengeinstitutter har fået luft under vingerne. Deltagerne vender hjem med konkrete værktøjer og større indsigt.
Medarbejderne i AML-afdelingerne kæmper på mange fronter for at spotte de kriminelle. Jobbet kræver viden, indsigt og dømmekraft. Men det kræver også stærke kommunikationskompetencer.
”Vi har sammensat uddannelsen, så den kommer rundt om det, du som AML-medarbejder har brug for i din hverdag. Det handler selvfølgelig om det AML-faglige, men i høj grad også om, hvordan vi kommunikerer, og hvordan vi samarbejder med både kunder og kollegaer udenfor AML-afdelingen,” siger chefkonsulent på FU, Sabrina Guldager, der står bag uddannelsen.
Menneske til menneske
Deltagerne fremhæver, at det gør en forskel, at uddannelsen ikke kun fokuserer på teori og jura, men også på det menneskelige møde i hverdagen.
"Jeg vil huske at øve mig i kommunikationen menneske til menneske – og ikke AML-specialist til rådgiver," skriver en deltager i evalueringen fra et af de første hold.
”For os er det helt centralt, at deltagerne kan gå direkte hjem og bruge det, de har lært. Både det faglige stof og de værktøjer, de får med. Uddannelsen skal være anvendelig i den virkelige verden,” siger Sabrina Guldager og fortsætter:
”På den måde styrker AML-certificeringen mere end den faglige indsats mod økonomisk kriminalitet. Den styrker også dialogen og samarbejdet i sektoren. Samarbejde er afgørende for, at vi i sektoren spiller på samme hold, når vi er oppe mod kriminelle.”