Indhold på Pension i et praktisk perspektiv

Pension i et praktisk perspektiv er for dig, der har stor faglig interesse for pensionsområdet og alle områdets aspekter af behovsafdækning og rådgivning. Du er privatkunderådgiver og/eller pensionsansvarlig i din afdeling eller på vej til at blive det.

Du udvider dit teoretiske fundament inden for produkternes egenskaber og dit kendskab til øvrige produkter på markedet. Du lærer at inddrage relevante fradrags- og skatteregler i din samlede løsning. Du bliver i stand til at behovsafdække kundens individuelle behov ud fra hele paletten af produkter på pensionsområdet og udarbejde en løsning, der matcher kundens præcise og individuelle behov.

Sådan er uddannelsen bygget op

Uddannelsen består af 4 moduler, hvoraf de to er ½ dags online kurser - i alt 5 dages undervisning. Imellem modulerne skal du arbejde med en kundecase.

Uddannelsen strækker sig over 4 måneder og består af forberedelse i form af e-learning, 2 moduler med fysisk tilstedeværelse, 2 ½-dags online moduler og 1:1 sparring undervejs. Som afslutning er der mulighed for at tilvælge skriftlig eksamen og/eller IDD bilag 4 eksamen mod betaling.

Indhold på modul 1, 2 og 3

  • Modul 1 
    • 2 dage med fokus på det pensionsfaglige
    • 1 dag med casetræning og fokus på at sætte det faglige i spil i din personlige rådgivning
  • Modul 2.1 og 2.2
    • ½ dag med gennemgang af casen samt pensionsfagligt i forhold til casen
  • Modul 3
    • 1 dag hvor vi bygger videre på det at sætte det faglige i spil i din kommunikation.

Fagligt kommer vi omkring områder af behovsafdækning herunder formue, arv, begunstigelse, pensionsprodukter i pengeinstitutter og selskaber, §41-overførsler, sociale ydelser og forsikringsdækninger.

Det kan f.eks. være:

  • Hvad er den mest optimale opsparingsform ud fra kundens behov og ønsker?
  • Hvilke forsikringsdækninger matcher kundens behov?
  • Hvilke muligheder er der for at samle kundens ordninger?
  • Hvilke muligheder er der for optimere kundens forhold?
  • Hvem skal begunstiges på pension set ud fra kundens ønsker og situation?

Undervisningen kobler den faglige teori til konkrete kundecases. Indholdet er så praksisnært, at du straks kan anvende det i din rådgivning. Vi gennemgår og inspirerer dig i alle elementerne omkring kundemødet lige fra forberedelse og spørgeramme til præsentationsteknik. Du styrker din dialog med kunderne ved at tage afsæt i kundernes værdier, ønsker og behov. Du lærer eksempelvis at bruge kundens egne argumenter til at bekræfte deres valg.

Undervejs får du ½ times personlig sparring med fokus på dit udviklingspotentiale.

Metode

Undervisning veksler mellem teori, casetræning, gruppearbejde og dialog i plenum. Undervisningen bygger videre på forberedelsen.

Forberedelse og opgaver

Du skal forvente at bruge 6-8 timer på at gennemgå relevante e-learnings-kurser før modul 1. Løsning af cases imellem modulerne forventes at tage 4-5 timer pr. case.

Overblik og tilmelding til Pension i et praktisk perspektiv

På uddannelsens side kan du tilmelde dig og læse mere om, hvilke værktøjer uddannelsen giver dig

Læs mere Pension i et praktisk perspektiv