Fremtidens rådgiver er høj på SQ

Hvis du skal være blandt de bedste – også i fremtiden – skal du træne dig selv i at skabe relationer og samarbejde med andre. Fremtidens vigtigste kompetencer ligger i spændingsfeltet mellem mennesker. Den sociale relationsskabende SQ får langt større betydning.

Af chefkonsulent Helene Wallentin Nickø

"Du skal have høj faglig finansviden koblet med stærke analytiske evner."

Sådan kunne et stillingsopslag til en finansiel stilling tidligere have lydt. Fremtidens stillingsopslag lyder nok nærmere:

"Du skal være en stærk i at bygge relationer, være socialt intelligent, digitalt velkørende og besidde et højtudviklet proaktivt og innovativt mindset."

Den digitale transformation og de konstante forandringer ændrer vores finansverden, vores jobs og de kompetencer, vi skal besidde.

Fremtidens mest efterspurgte kompetence

Det kan virke uoverskueligt og måske endda til tider lidt skræmmende, når der tegnes billeder af en fuldstændig forandret fremtid – for hvordan sikrer jeg min værdi? Hvad er det, sådan helt konkret, at jeg skal blive endnu dygtigere til?

Det korte svar er, at vi skal blive endnu bedre til at være mennesker. Til at være os. Klassisk IQ rækker kun et stykke. Den sociale og relationelle SQ gør forskellen og bliver fremtidens mest efterspurgte kompetence.

At være høj på SQ kan også ses som et tydeligt T.

Den lodrette linje i T'et symboliserer fundamentet, som bygger på medarbejderes specialistviden. Den vandrette linje i T'et symboliserer medarbejderens sociale og digitale og personlige kompetencer.

Fremtidens finansmedarbejder er bygget på et stærkt fagligt fundament og en aktiv medspiller i samskabelsen mellem teknologi, kunder og kolleger. Vi skal besidde dyb selvindsigt og kontinuerligt arbejde med vores evne og vilje til at være både socialt og digitalt kompetente. Kompetencer, der er nødvendige for, at vi kan navigere og trives i en hverdag med højt tempo, stigende kompleksitet og teknologi, der gør vores kunder (delvist) selvhjulpne.

Men hvad er det så, vi skal kunne?

Spørgsmålet er så, hvordan vi kommer derhen. En del af svaret er, at fremtidens finansmedarbejder skal være "socialt kreativ". Det betyder, at hun skal:

  • være bevidst om egen rolle og eget ansvar i det sociale (og digitale) fællesskab
  • evne kritisk refleksion over egne overbevisninger og vaner
  • kunne se muligheder og potentialer, også i svære situationer
  • besidde viljen til at turde prøve

Kompetencer, der handler om at komme ud af vores tryghedszone, eksperimentere, gøre os egne erfaringer og finde vores styrker og bruge dem klogt. Vi skal i langt højere grad samskabe med hinanden, med teknologien og med kunderne – og således finde nye veje og løsningsmuligheder.

Små daglige refleksioner

Et godt sted at starte er små daglige refleksioner. Allerhelst på skrift og knyttet til bestemte vaner, roller eller udviklingsmål. Det kunne – f.eks. for en rådgiver - knyttes til kundesamtalen, som i forlængelse af mødet stiller sig selv følgende spørgsmål:

  • Hvornår kom jeg dybt nok i min behovsafdækning – og hvornår ikke? Hvad skete der i mødet på dét tidspunkt?
  • Så jeg alle mulighederne i deres økonomi – fik jeg sået nye frø?
  • Skabte vi løsningen sammen, eller blev det min version af sandheden (det vi plejer), der bestemte?
  • Brugte jeg de digitale værktøjer, jeg har til rådighed – eller blot dem jeg plejer?

Refleksionerne kan være svære at tage hul på og kan synes omfattende. Men fem minutter om dagen gør en stor forskel, og det er det stærkeste værktøj til at skabe ny bevidsthed på vores vej mod nye gode vaner, der styrker vores SQ.

Styrk din kompetenceprofil med FU's forløb

Hvis du gerne vil styrke din T-formede kompetenceprofil, kan du eksempelvis se, hvad vi tilbyder på forløbene i Finanskompetencepuljen omkring digital omstilling, hvor du lærer at stå stærkt i forandringerne og bruge dig selv og dine unikke styrker bedst.

Få succes med digital omstilling

Hvordan påvirker digitalisering herunder AI dine opgaver? Hvad forsvinder – og hvor bliver opgaverne sjovere, fordi den kunstige intelligens kan overtage de mere rutineprægede opgaver? Styrk din egen nysgerrighed på de digitale muligheder, herunder AI, chatbots, metaverse mv.

Den excellente kunderelation i en digital hverdag

Kunderne vil fremover bruge AI chatbots meget mere – også når de forbereder sig til kundemødet. Du lærer at optimere kundens samlede oplevelse af samarbejdet med dig og pengeinstituttet i en digital hverdag. Ikke kun tiden som involverer personlig kontakt, men også den tid hvor kunden er digitalt selvhjulpen via apps og mobilbank.

Forandringsledelse og digital omstilling

Hvad betyder digitalisering herunder AI for dine medarbejdere, for din organisation, for dig og dine medarbejdere – og hvordan er du en god forandringsleder i omstillingen?

Artiklen er opdateret 12. juni 2024.

Helene Wallentin Nickø

Vil du høre mere?

Helene Wallentin Nickø

Ledelse, salg & strategi

8993 3339

hwn@finansudd.dk