100% målrettethed styrker den komplekse rådgivning

Om at føle sig godt tilpas og godt klædt på, når jobbet stiller nye krav til kompetencerne.

"I takt med at de medlemmer, der skal på pension, har større og større opsparinger, er rådgivningsopgaven blevet meget mere kompleks og rummer mange flere aspekter," fortæller underdirektør i PensionDanmark Niels Bonø.

"Det stiller helt nye krav til medarbejderne, som skal føle sig godt tilpas i deres nye rolle og være klædt på til at give kunderne den bedste rådgivning".

Niels Bonø fortsætter: ”Deltagerne betræder et helt nyt arbejdsområde. De skal noget nyt nu i forhold til det, som de skulle tidligere. Det er der nogen, som godt kan lide og nogen, som synes er svært.” 

Altafgørende for effekten at undervisningen er praksisnær

PensionDanmark gik efter noget meget praksisnært, som de ikke fandt hos deres sædvanlige leverandører af efteruddannelse. Efter en søgning på nettet fandt de ud af, at Finanssektorens Uddannelsescenter udbød denne type undervisning. 

Her blev det underviser Lars Gabelgaard Madsen, som fik opgaven. For at målrette kurset 100% til PensionDanmark besøgte Lars nogle af rådgiverne inden kurset. Han fik sig en snak med dem og fik lov til at lytte med, når de snakkede med medlemmerne. På den måde fik han en rigtig god fornemmelse af, hvad der var brug for og kunne tilpasse indholdet fuldstændigt til PensionDanmarks behov. Der var fire parallelle hold, hvilket også gav mulighed for at justere lidt til løbende.

Effekten er komfortable rådgivere, der kommer mere rundt om kunden

Niels Bonø er yderst tilfreds:

”Effekten af kurset er, at rådgiverne er blevet meget mere komfortable. Nu formår de at inddrage sammenhængen mellem privatøkonomi, efterløn og de andre offentlige ydelser i deres rådgivning”.

Evalueringen af kurserne viser, at alle deltagere har været meget tilfredse og vurderer, at kurset er relevant for dem i deres arbejde.

Effekten af kurset er, at rådgiverne er blevet meget mere komfortable. Nu formår de at inddrage sammenhængen mellem privatøkonomi, efterløn og de andre offentlige ydelser i deres rådgivning.

Niels Bonø
Niels Bonø - Underdirektør, PensionDanmark

Niels Bonø lægger stor vægt på, at undervisningen er så praktisk som overhovedet muligt. Han fortæller også, at målet endnu ikke er nået helt:

”Der er grænser for, hvor meget man kan fylde på ad gangen. Alt det nye skal ind under huden, så skal deltagerne nå at have det brugt i praksis".

PensionDanmark fortsætter den gode udvikling

Han kan mærke, at deltagerne er gode til at støtte og hjælpe hinanden i hverdagen. Og samtidig følger man i PensionDanmark løbende op på kundernes tilfredshed med rådgivningen og bruger tid på at diskutere emnet på teammøder.

Niels Bonø afslutter tilfreds:

”Rådgiverne kommer omkring mange flere ting på møderne nu, og der er flere ting, de kan spørge ind til. Kundemøderne varer ofte omkring ½ time nu. Det gjorde de sjældent før”.

Faktisk er PensionDanmark så tilfredse med kurset, at de allerede har booket endnu et forløb, som bygger oven på det første, og handler om at inddrage hele privatøkonomien. Rådgiverne bliver dermed en slags miniformuerådgivere.

Claus Godt Hansen

Vil du høre mere?

Claus Godt Hansen

Kunde- og markedsafdelingen

8993 3374

cgh@finansudd.dk