Uddannelse

Den kompetente rådgiver

  • Salg, kommunikation og personlig udvikling
  • Privatrådgiver

Det overordnede mål med Den Kompetente Rådgiver (DKR) er at uddanne rådgivere, der proaktivt skaber meromsætning i egen portefølje.

Uddannelsen veksler mellem teori og praksis. Den sætter turbo på din personlige udvikling, så du bliver en succesrig rådgiver.

Uddannelsen består af:

  • 6 moduler + evt. Digital kommunikation (valgfri)
  • 3 kundetræningsdage inkl. filialbesøg
  • 6 læringssamtaler
  • 1 eksamen

Hvordan bliver fremtidens rådgivere kompetente? Læs chefkonsulent Helene Nickøs bud

Effekt af uddannelsen
Der er mange måder at måle effekten af uddannelsen på, og vi hjælper meget gerne med det. Se vores model til at måle værdien.
På det seneste lukkede hold resulterede deltagernes arbejde i, at kundernes anbefaling af pengeinstituttet steg med hele 27,5% på 1 år.

Målgruppe
Uddannelsen henvender sig primært til privatrådgivere med 1-5 års anciennitet med en baggrund som finanselev, finansøkonom eller finansbechelor. Du skal desuden have din egen kundeportefølje.

Du kan naturligvis også deltage, hvis du har en anden tilsvarende uddannelsesmæssig baggrund.

Forudsætninger
Du er kunderådgiver og har haft dine egne kunder i mindst 1 år. Du arbejder primært med privatkunder. Du skal have tilknyttet en mentor fra din egen virksomhed under forløbet.

 

Varighed 12 dage
Varenummer DKR
NQF 5
Fagansvarlig Helene Wallentin Nickø
Koordinator Trine Lindhard
Startdato 9. september 2019
Slutdato 28. august 2020
Pris: 50.800 kr. 67.100 kr. for ikke-medlemmer Prisen er eksklusiv ophold og forplejning. Vi tager forbehold for prisstigning i 2019.
Tilmeldingsfrist 14. juni 2019.
Læs mere

 

Uddannelsens opbygning



Klik på billedet for at åbne i større format


Modul 1: Dig som teamplayer

Vi arbejder målrettet med, hvordan du kan udvikle din kundeportefølje hen over hele uddannelsesforløbet. Det betyder, at du får en konkret forretningsmæssig gevinst af uddannelsen.

Modulet er en form for simulator, hvor du møder de gennemgående salgs- og kommunikationsværktøjer og træner de væsentligste elementer fra en rådgivers hverdag.

Du ser dine styrker og udviklingsmuligheder i rådgiverjobbet ved hjælp af:

  • En personprofilanalyse fra Garuda
  • Feedback fra andre deltagere
  • Egne refleksioner
  • Læringssamtaler med underviser

Du udarbejder efterfølgende en proaktiv udviklingsplan, der skal sikre, at du målrettet udvikler dine personlige kompetencer og dine salgs- og rådgivningsmæssige kompetencer.

Dette modul er med overnatning.


Modul 2: Det succesfulde kundemøde

Modul 2 handler om at skabe et succesfuldt kundemøde med kunden.

Efter modulet er du klædt på til at:

  • vide hvordan tillid indgår i den gode købsoplevelse
  • vide hvordan du viser nysgerrighed overfor kunden
  • identificere udbytter ved de enkelte produkter ud fra kundens behov
  • gengive hvornår og hvordan, du og pengeinstituttet behandler indvendinger på en værdifuld måde

Du deltager sammen med andre studerende på uddannelsen. Der vil ikke foregå teamaktiviteter på modulet, så din sædvanlige teamkonsulent er formentlig ikke er til stede. 

Modul 3: Planlægning og personlig effektivitet

Vi arbejder ud fra devisen: 'Gode resultater kommer fra gode vaner - dårlige resultater fra dårlige vaner'. Efter modul 3 er du bedre til at planlægge din dag, så du når det, du sætter dig for.

Hvis du vil have andre resultater end dem, du plejer at få, må du gøre noget andet end det, du plejer at gøre!

Du udarbejder din egen indsatsplan, hvor målet for salgsarbejdet er præcist defineret, og hvor planlagte salgsaktiviteter er nøje beskrevet.
Læringen sker via en kundeplatform, der er et operativt værktøj til at inddele salgsplanlægningen i nøje afstemte faser. 


Modul 4: Kommunikation og kundetyper

På modul 4 får du teknikker og strategier, så du kan skabe den succesrige samtale. Du lærer at skabe tillid, kontakt og samarbejde med kunden og arbejder med at tilpasse ord, tone og kropssprog.
Vi finder din egen foretrukne kommunikationsstil ved hjælp af en DiSC-personprofil og tager afsæt i din stil. 

Modul 5: Personlig indsigt og performance

Succes i salg og rådgivning handler om kommunikation og om den motivation, energi og det engagement, du formår at udstråle.
Vi tager udgangspunkt i dine værdier og de overbevisninger, der hæmmer og fremmer din personlige performance.

På modul 5 arbejder vi netop indefra og ud. Vi skaber forudsætningerne for, at du bliver den bedste udgave af dig selv.
Du bliver mentalt parat til at yde en optimal personlig indsats på arbejdet og privat - til glæde for dig selv, din virksomhed, dine kolleger og dine kunder.
Med fra modulet får du konkrete mål for din personlige performance, der virker! 

 

Modul 6: Dig og din udvikling

På denne dag kaster vi både et blik tilbage og kigger frem. Forud for dagen gennemfører du endnu en Garuda-profil og denne vil sammen med dine refleksioner danne rammen for en samtale i teamet om hver deltagers udvikling gennem forløbet.
Vi sætter desuden skarpt på dit fremadrettede fokus, både i forhold til den formelle afslutning på uddannelsen, men også på hvordan du holder gang i den gode udvikling derefter.
Slutteligt vil du blive klædt godt på i forhold til eksamen og de afsluttende opgaver.


Valgfrit: Digital kommunikation (1 dag)

Som noget nyt er der nu mulighed for at udvide uddannelsen med kurset Digital kommunikation, som kan betales via Finanskompetencepuljen. Gennem kurset bliver deltageren klædt grundigt på til fremtidens digitale rådgivning. 


Læringssamtaler (6 stk.)

Formålet med samtalerne er, at du får sparring, feedback og input fra din teamkonsulent på de områder, du arbejder med i din proaktive plan og porteføljeudviklingsopgave. Vi holder læringssamtalerne pr. telefon eller Skype. 


Kundetræning i egen filial

Din teamkonsulent kommer på besøg hos dig i din filial og giver dig feedback på et kundemøde med en kunde fra din egen portefølje.


Kundetræning 1 og 2

På kundetræningsdagen træner du kundemøder på veletablerede kunder og får feedback og inspiration til at forfine forløbet af dine kundemøder. Kundetræningsdagene ligger i umiddelbar forlængelse af modul 2 og modul 4.


Eksamen - mødet med kunden og udviklingssamtale 

Som afslutning på forløbet skriver du en udviklingsrapport, der sætter fokus på de områder, du har arbejdet med gennem uddannelsen. I forlængelse af denne holder vi en læringssamtale (nr. 6), der er med til at uddybe dine tanker og refleksioner heri.

Derudover skal du afholde et kundemøde, hvor du viser din evne til at gennemføre succesfulde møder og give din kunde en god oplevelse.
Kundemødet forberedes hjemmefra, og gennemføres fysisk med en rigtig kunde. Kunden er censor, og din teamkonsulent er eksaminator. Karakter gives efter 7-trinsskalaen.

Efter eksamen modtager du et uddannelsesbevis, som - udover karakteren for kundemødet - også indeholder en indsatskarakter. Karakteren gives ud fra en række prædefinerede kriterier, som du bliver klædt godt på i forbindelse med modul 1. Den afsluttende læringssamtale (nr. 6) er sammen med udviklingsrapporten delelementer heri.

Virksomhedens udbytte

Virksomheden får turbo på at udvikle rådgiverens personlige og salgsmæssige kompetencer. Rådgiveren bliver mere proaktiv og tager selv ansvar og initiativ til merindtjening af egen portefølje. Gennem uddannelsen vil din rådgiver udvikle sig mere salgs- og forretningsorienteret og samtidig blive en bedre teamplayer i afdelingen.

Deltagerens udbytte

Som deltager udvikler du dine personlige kompetencer mod at få succes som rådgiver. Du træner intensivt de praktiske færdigheder i forbindelse med rådgivningen, og du får en bedre struktur og selvtillid. Det giver dig mere overskud i hverdagen.