God rådgivning er mere end faglighed

Gør op med perfektionisme og en misforstået nulfejlskultur, lyder opfordringen fra chefkonsulent Søren Oluf Gade.

Klumme: Krav og ambitioner presser mange unge rådgivere. Fokus på personlige kompetencer resulterer i proaktivitet, bedre resultater og bedre trivsel.

Af chefkonsulent Søren Oluf Gade

Kravene til medarbejderne i vores sektor stiger. Det påvirker alle – både de erfarne og de nye medarbejdere.

Mange af vores deltagere føler sig pressede i deres hverdag. Pressede af kompleksiteten, ansvaret og mængden af opgaver på en almindelig arbejdsdag. Opgaver, de ikke føler sig tilstrækkeligt klædt på til at løse.

Unge i ond spiral

Især de unge bliver drevet af en perfekthedskultur. Også i vores sektor.

Men perfektionisme og en misforstået nulfejlskultur fører til dobbeltarbejde, dobbelttjek og for mange spørgsmål. Det ender i en ond spiral, der ødelægger selvstændighed, motivation og selvtillid.

De udfordringer er nogle af de emner, vi arbejder med på uddannelsen Den Kompetente Rådgiver. Evalueringerne – fra deltagerne, deres ledere og deres pengeinstitutter – viser, at det virker. Men ikke nok med det: Det skaber også værdi på bundlinjen.

"Især de unge bliver drevet af en perfekthedskultur. Også i vores sektor."

Tre temaer med indbygget værdi

Den kompetente rådgiver er en uddannelse for de rådgivere, der har nogle år på bagen og vil have udbygget deres kompetencer som rådgivere. Altså typisk de yngre medarbejdere.

Overordnet fokuserer vi på tre temaer:

  1. Bliv den bedste version af dig selv
  2. Proaktivitet og selvstændighed
  3. Teamspirit og forretningsforståelse

Personlig udvikling på bundlinjen

Det lyder måske som en uddannelse i personlig udvikling. Hvad har det med god rådgivning at gøre, spørger du måske dig selv?

Rigtig meget. For som rådgiver bruger du ikke kun din faglighed. Du bruger også dig selv, når du lægger dig i selen for at give dine kunder den bedste oplevelse.

Derfor er uddannelsen populær. Siden 2016 er antallet af kursister på uddannelsen femdoblet, og evalueringerne viser, at uddannelsen rykker rådgiverne.

"Den Kompetente Rådgiver har udviklet mig personligt til at have en bedre forståelse for kunden overfor mig. Nu er jeg klædt på til at præsentere alle kundetyper for rådgivning. Det har betydet, at jeg får solgt flere produkter, fordi jeg bedre kan henvende mig til alle persontyper."

- Torben Kristensen, finansrådgiver, Djurslands Bank

Overskud og fokus på salg og forretning

Årgang 2023 startede i august. Vi er nu halvvejs gennem forløbet for de ca. 100 deltagere, og det er tid til at gøre status.

1. Bliv den bedste version af dig selv
Uddannelsen forbedrer ikke kun de praktiske rådgivningsfærdigheder – den booster også deltagernes selvtillid. Rådgiverne rapporterer, at de bedre kan håndtere vanskelige situationer, hvilket smitter af på alt i deres professionelle liv. De går hjem med fornyet energi og overskud til familien eller andre forpligtelser derhjemme.

2. Proaktivitet og selvstændighed
Allerede et halvt år inde i forløbet begynder kunder og pengeinstitutter at se resultaterne af kursisternes udbytte. Uddannelsen har gjort rådgiverne mere proaktive og selvstændige. De tager større ansvar for at optimere deres kundeporteføljer og er ikke bange for at tage initiativ til gavn for både kunder og pengeinstitutter.

3. Teamspirit og forretningsforståelse
Deltagerne rapporterer ikke kun om at blive bedre til at tjene penge, men også om at de er blevet bedre til at forstå, hvordan økosystemet fungerer. De er blevet mere salgs- og forretningsorienterede, hvilket ikke kun hjælper dem selv, men også gør dem til bedre holdspillere. De ser ikke kun deres egne udfordringer, men bidrager også til afdelingens samlede succes

De evalueringer er vi stolte af. Det viser, hvor meget fokus på trivsel og udvikling betyder – og at god rådgivning handler om meget mere end faglige kompetencer.

Søren Oluf Gade

Vil du høre mere om "Den kompetente rådgiver"?

Søren Oluf Gade

Kunde- og markedsafdelingen

8993 3366

sog@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse