Forandring og implementering der lykkes
Af afdelingschef Lars Munch Svendsen
Huskeordet ADKAR er et af de perspektiver på forandring, der har fået størst opmærksomhed de seneste år. Det skyldes, at det rummer mange af de bedste erfaringer, man historisk har gjort sig med andre forandringsmodeller og -teorier. Og så viser det sig at være let at huske og dermed anvende i praksis, når man som leder skal gennemføre forandringer.
Der kan være mange udfordringer, når man skal lykkes med at implementere forandringer. De mest presserende er ofte af praktisk, teknisk eller økonomisk karakter, og særligt i forberedelsen af forandringen bruges der mange kræfter på at sikre disse elementer. Men al erfaring fortæller os, at de største udfordringer og forhindringer handler om kultur og mennesker. Det gælder på kort sigt, når forandringen skal sættes i gang, men i særlig grad når man over tid skal fastholde forandringen og skabe de gevinster, som var intentionen med overhovedet at sætte forandringen i gang.
70% af forandringer mislykkes
Konsulentfirmaet McKinsey taler om, at op mod 70% af forandringer mislykkes. John Kotter, som er mest kendt for bogen "I spidsen for forandringer", byggede indledningsvist sin model på de fejltagelser, som ledere begår, når de forsøger at lykkes med virkelige forandringer. Andre forandringsmodeller, der tager udgangspunkt i de forhold, der gør, at forandringer fejler, har også haft succes.
Man skal naturligvis lære af både andres og egne fejl. Men det er mindst lige så vigtigt at lære af det, man lykkes med, så man har mulighed for at bygge videre på det, gøre det igen eller måske gøre det endnu bedre. Marcus Buckingham, der sammen med Gallup har studeret, hvad der kendetegner succesfulde virksomheder og teams, siger: "Det, vi lærer af vores fejl, er, hvad der kendetegner fejltagelser. Hvis vi vil lære, hvad der skaber succes, må vi undersøge succeser."
Når vi samtidig lever i en tid, hvor udviklingen sker med en hastighed, der i den grad sætter forandringsledelse på dagsordenen, er det på høje tid at vende blikket mod det, der gør, at forandringer lykkes.
Hvis forandringen skal lykkes, er det vigtigt at få de mennesker med om bord, som forandringen berører. Det er lettere at motivere mennesker, hvis man fokuserer på det, man gerne vil lykkes med at opnå, frem for at fokusere på de fejl, man gerne vil undgå. ADKAR er en af de forandringsmodeller, der i særlig grad fokuserer på at skabe ejerskab og motivation hos de mennesker, der skal implementere forandringen og skabe succesen. ADKAR er et enkelt, men kraftfuldt element i den amerikanske virksomhed Proscis omfattende værktøjskasse til at gennemføre forandringer.
ADKAR forandringsmodellen
ADKAR er en af de nyere forandringsmodeller, som har opnået stor anerkendelse og udbredelse. Modellen skitserer de vigtigste mål og resultater, der er nødvendige for at lykkes med forandringer.
Den er et enkelt værktøj til at planlægge forandringsaktiviteter, som bidrager til at styrke forbindelserne mellem den enkelte medarbejders indsatser, organisatorisk forandringsledelse og forretningsresultater.
ADKAR er et enkelt værktøj, som er let at kommunikere, og som giver mening for de fleste. Der er andre forudsætninger, som bidrager til at skabe succes med forandringer – fx en synlig og engageret topledelse, en struktureret tilgang til de praktiske forandringer og de nødvendige ressourcer. Men det er ikke tilstrækkeligt, hvis ikke man har motiverede mennesker og en kultur, der kan gribe forandringen.
Forandringen består nemlig ikke blot i indføring af et nyt system, en ny måde at organisere sig på eller introduktion af en ny service. Enhver forandring er også en forandring i adfærd og kultur, og det er det, som ADKAR adresserer.