Polske IT-specialister lærer om finans på dansk

Et større perspektiv og et sammenhængende billede af den finansielle sektor var noget af det, BEC’s IT- udviklere fik med hjem fra deres kursus. Det gør det lettere for dem at prioritere i hverdagen, lyder det fra Nadia Bache Koudahl Petersen (th.) og Johanna Osterloh (tv.) fra BEC Tech Academy.
Bedre løsninger på kortere tid. Det er resultatet, når udvikleren forstår, hvad hun eller han udvikler til. Derfor har 40 af BEC’s polske IT-udviklere brugt en dag på at blive klogere på den danske finanssektor.
Nadia Bache Koudahl Petersen, der er projektleder i BEC Tech Academy, fortæller, at det ikke kun var BEC, der så mulighederne i at give de polske udviklere en introduktion til finans. Det var også et stort ønske fra udviklerne selv.

”For at kunne prioritere i hverdagen er det vigtigt at forstå, hvad resultatet betyder for kunderne. Både kunderne i BEC og slutbrugerne. Det gælder, uanset om du sidder og udvikler i backenden eller kværner data i business intelligence,” siger hun og fortsætter:

”Du laver bedre løsninger, når du forstår de sammenhænge, der er i spil. Derfor må hverdagen i den danske finanssektor ikke opleves som fjern – heller ikke når du sidder i Polen. Du skal forstå, hvad kunden har brug for.”

Kultur og det store perspektiv

Det var grundlæggende elementer i sektoren, der var på dagsordenen på kurset. Nationalbankens rolle i Danmark, realkreditsystemet, clearingsystemer, Nets’ produkter og rådgiverens dagligdag.

På kurset fik 40 af BEC's polske IT-udviklere indblik i de grundlæggende elementer i den danske finanssektor. For at medarbejderne kan udvikle de bedste løsninger til kunden, er det nemlig vigtigt, at de har en forståelse for den branche, de udvikler til.

”Deltagerne fik også indblik i den danske kultur. Det betyder nemlig rigtig meget for forståelsen – ikke mindst i vores interne samarbejde på tværs af landegrænser,” siger Johanna Osterloh, der er training partner i BEC Tech Academy.

Hun fortæller, at der var stor tilfredshed blandt de medarbejdere, der var igennem en dags undervisning og træning:

”I deres tilbagemeldinger siger deltagerne blandt andet, at de fik en bedre forståelse for, hvordan tingene hænger sammen i den finansielle sektor. De fik indsigt i, hvorfor BEC’s kunder og slutbrugerne agerer, som de gør. Og de føler, at de nu er endnu bedre i stand til at se, hvordan deres egne opgaver hænger sammen i et større perspektiv."


Stort engagement

Det bekræfter Karin Rigas, der stod for undervisningen af de polske IT-udviklere. Undervisningen vekslede mellem teori og cases, der handlede om hverdagens udfordringer som lønfiler, der ikke effektueres, og Dankort og pengeautomater, der er nede.

”Der var en usædvanlig stor spørgelyst, men også en sund, kritisk tilgang til måden at arbejde sammen over landegrænser. Der var især mange spørgsmål om den danske kultur, og hvordan tillid er en vigtig faktor mellem BEC’s kunder og slutbrugeren. Tilliden til direct debit-systemer som Betalingsservice og Leverandørservice er et godt eksempel,” siger hun og fortsætter:

”IT-udviklerne i Polen tager deres rolle alvorligt, og der er ingen tvivl om, at der er en enorm vilje til at levere det bedste af det bedste til BEC’s kunder."

 

Er du ny i finanssektoren uden finansbaggrund, så gør ”Intro til pengeinstitutverdenen” din hverdag lettere

 

 

Claus Godt Hansen
Kunde- og markedschef
+45 8993 3374
+45 2527 0583
Kontakt Claus, hvis du vil høre mere