De it-kriminelle er klar til højsæson – er du?

”Det vigtigste redskab, vi har i kampen mod de it-kriminelle, er vores sunde fornuft," understreger Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark. Finans Danmark har været en tæt samarbejdspartner i opdateringen af e-learningmodul om fraud.
Sommerferien er højsæson for svindel, og de it-kriminelle er helt sikkert klar. Fokus på timing og aktualitet i opdateret e-learning om fraud giver nye muligheder for at være på forkant.

”I dag går de kriminelle ikke efter banken. De går efter kunderne. Det gør de, fordi de kan. For når bankforretningerne rykker online, gør de kriminelle det også, og derfor skal vi – både som kunder og som ansatte i sektoren – hele tiden være på dupperne.”

Sådan siger Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark. Finansektorens Uddannelsescenter har, i tæt samarbejde med Finans Danmark, udviklet en ny version af e-learningmodulet om fraud – altså de typer svindel, kunder og ansatte i banksektoren typisk er udsat for.

Det er desværre et område i rivende udvikling. Moden skifter hurtigt indenfor typer af svindel. For eksempel blev der indenfor det, man kalder “investeringssvindel”, sidste år svindlet for dobbelt så mange penge som bare to år tidligere.

Hurtige kriminelle kræver hurtig udvikling

Sommerferien er højsæson for svindel mod de danske pengeinstitutter og deres kunder. For når den faste rådgiver er på ferie, overtager vikarer – og det giver de it-kriminelle større manøvrerum.

Det vigtigste redskab, vi har i kampen mod de it-kriminelle, er vores sunde fornuft.

Derfor stiller emnet fraud store krav til, at indholdet i e-learningen er helt opdateret. Ny viden skal hurtigt ud til modtagerne, så sektoren ikke er på bagkant, når de it-kriminelle finder på nye metoder.

”Timing bliver stadig vigtigere for os og vores kunder. Vi ser en klar tendens til, at stadig flere har brug for løsninger, der hurtigt kan opdateres. Det er fraud-modulet et godt eksempel på, da det i høj grad er et område, hvor der sker nyt hele tiden,” siger udviklingskonsulent Camilla Horster fra afdelingen Digital læring på FU, der bl.a. laver e-learning til sektoren. Hun fortsætter:

”Hvis du sidder som medarbejder i et pengeinstitut, har du brug for at vide, hvad der sker lige nu. Så du kan være forberedt og handle rigtigt, når du sidder i situationen. Aktualitet, fleksibilitet og timing er netop det, der gør læringen relevant.”

Du finder e-learningen om fraud her

Co-creation og ekspertise

Nogle af de ting, der bliver udforsket, når Digital læring udvikler løsninger, er nye rollefordelinger og co-creation. Netop co-creation åbner op for større fleksibilitet og gør vejen fra tanke til handling kortere.

I modulet om fraud har Finans Danmark for eksempel selv leveret en video, som Digital læring har tryllet lidt med teknisk. Det tætte samarbejde har betydet, at sektoren får en opdateret pakke med ny viden og aktuelle øvelser lige til svindelsæsonen.

For både kunder og medarbejdere i sektoren handler det dybest set om at være opmærksom, når man vil undgå svindel, understreger Michael Busk-Jepsen fra Finans Danmark:

”Det vigtigste redskab, vi har i kampen mod de it-kriminelle, er vores sunde fornuft.”

Det får brugerne:

  • E-learning-modulet klæder medarbejderne på til at undgå de situationer, hvor kunder eller medarbejderen selv kan blive misbrugt af de it-kriminelle.
  • Herudover får brugerne forståelse for de kontroller og processer, der er sat op i både det enkelte pengeinstitut og sektoren som helhed for at undgå svindlen.
  • De metoder til svindel, som nu er tilføjet til modulet, tæller investeringssvindel, kærlighedssvindel og svindel med dødsbo.

Seneste nyheder fra FU

Talentudvikling: 4. april 2024

Strategisk vigtigt generationsskifte

Læringskultur: 2. april 2024

I GrønlandsBANKEN lever læringskulturen

Databeskyttelse: 22. marts 2024

Ny onlineuddannelse om databeskyttelse

Investering: 1. marts 2024

Ny uddannelse: Simple investeringsprodukter